Samen sterker en socialer uit de crisis

Door Wil van Nunen op 8 juli 2021

De PvdA-fractie heeft in het Kaderdebat opgeroepen om sterker en socialer uit de crisis te komen. Een crisis die ons allemaal heeft geraakt en de wereld en ook Rijswijk heeft veranderd.

Inbreng kaderdebat 6 juli 2021

De Corona crisis die hopelijk nu echt snel achter ons ligt, heeft ons allemaal geraakt. De vraag is: “komen we hier beter uit als samenleving?” Het antwoord is: “Niet vanzelf.”

Corona heeft wie kwetsbaar is, dubbel zo hard geraakt. Bijvoorbeeld door verlies van een inkomen als je het al niet zo breed had, hogere ziektekosten voor de minima, achterstanden in de ontwikkeling van kinderen in kwetsbare wijken en een gevoel van eenzaamheid bij jongeren en ouderen zonder netwerk van familie en vrienden.

De samenleving na corona moet gebaseerd zijn op het besef dat we meer dan ooit op elkaar zijn aangewezen.

De PvdA heeft eind vorig jaar voorgesteld om in gesprek te gaan met onze inwoners over hoe zij de crisis op dat moment ervaarden. Het College vond dit een goed idee, maar het vervolg bleef uit. Mijn fractie wil er op dit moment voor pleiten om naast een terugblik ook gezamenlijk vooruit te kijken. De wereld is veranderd door Corona, en de samenleving in Rijswijk verandert ook mee. Daar hebben onze inwoners en andere partners vast heel duidelijke ideeën over. Sociale cohesie na een crisis wordt niet alleen bevorderd door facilitering van evenementen, hoe belangrijk deze ook zijn. College, hoe pakt u deze handschoen als aanjager op?

De PvdA heeft genoeg ideeën om de komende tijd sterker en socialer uit de crisis te komen, maar daarover later meer.

Financiën

Over de jaarrekening 2020 zijn via schriftelijke vragen -en mondelinge vragen in het Forum- al de nodige opmerkingen gemaakt. Het ingezette verbeterproces in uitgaven- en controledocumenten door de gemeente is positief beoordeeld door de accountant, maar we kijken uit naar de op korte termijn toegezegde verbeteragenda. Daarnaast vindt de accountant het belangrijk dat gegevens lopende het jaar sneller worden vermeld in het subsidieregister. Mijn fractie heeft hier in het kader van goede transparantie al eerder op aangedrongen. We horen graag of u dit aandachtspunt van de accountant overneemt.

De financiële kaders die u schetst voor de toekomst stellen ons in het geheel niet gerust. Uw opmerkingen dat bij transparant begroten nog niet alle mogelijkheden zijn benut, baren ons zorgen. Als niet-wettelijke taken verder worden geschrapt, verschraalt dat ons aanbod in welzijn, sport- en sociale voorzieningen in Rijswijk en zijn we domweg aan het bezuinigen. De Ooievaarspas in een Kadernota Armoede voor één jaar garanderen is hier helaas een duidelijk voorbeeld van. Ook het subsidiekader wordt als een van de instrumenten genoemd om de uitgaven te temperen. Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat de PvdA hier niet achter staat.

Jeugdhulp

In de meicirculaire staat voorlopig positief nieuws omtrent de verdeling van gelden jeugdhulp van rijk naar gemeenten in 2022. Ook voor 2021 ontvangt Rijswijk een incidentele compensatie. Dit geeft in ieder geval iets meer financiële ruimte. Maar er is meer nodig dan geld alleen. Sturing op regie in zowel de preventie als in de jeugdhulp zelf moet echt prioriteit krijgen. Ook een sluitende ketenaanpak tussen onderwijs, eerstelijnszorg en het traject erna verdient meer aandacht.

Registratie van trends in de raadsrapportages tussen de verschillende beleidsterreinen onderling in het sociaal domein zijn van cruciaal belang. Dan alleen zijn goede indicatoren op te stellen en kunnen we echt zien of we resultaat boeken. Daar is nog wel een verbeterslag in te maken. Is de wethouder dat met ons eens?

Sociaal domein/welzijn en cultuur

Sociaal en sterker uit de crisis komen betekent voor de PvdA vooral: investeren in mensen. We zijn tevreden dat onlangs de eerste Kadernota Maatschappelijke Participatie is aangenomen. Het is een mooi startpunt om iedereen weer mee te laten doen in Rijswijk, ook al zit je jaren in de bijstand. Nu is het wachten op een goed uitvoeringsplan. De wethouder heeft enkele keren toegezegd om voor de zomer te komen met meer informatie over de start van de pilot Basisbaan. We hebben nog niets ontvangen, terwijl de motie nu een jaar geleden met ruime meerderheid is aangenomen. Hoe kan dit?

De begeleiding van cliënten met een afstand tot betaald werk vraagt ook snel om een nadere invulling, alleen al omdat het hier om ruim 1000 mensen gaat. Iedereen moet mee kunnen doen, maar daar moeten we wel voortvarend mee aan de slag. Wanneer gaan we van start?

Voorzitter, zowel de culturele sector als welzijn hebben ieder op geheel eigen wijze in 2020, en nu nog, forse klappen moeten opvangen. Mondjesmaat mag er weer meer worden georganiseerd, maar ook hier moeten we als gemeente alle steun blijven bieden. Zang-, ballet- en theaterscholen mogen weer lessen verzorgen en optreden, maar een foto van de theateropstelling van het Rijswijks Jeugdtheater zei me eigenlijk alles: stoelen op 1.5 meter afstand in de Ottoborg. Zo wil je het niet, maar helaas kan het nu niet anders.

Voor onze schouwburg breekt juist nu een lastige tijd aan: een beperkte openstelling met wel weer personele en materiele kosten, maar te weinig inkomsten ertegenover. Compensatie van gederfde inkomsten, maar ook ruimte om te ondernemen is nu zo hard nodig. We hebben het gevoel dat hierin door de gemeente grotere stappen kunnen worden gezet; graag een reactie van de wethouder.

Een compliment is op zijn plaats voor Museum Rijswijk en het museum Bescherming Bevolking waarbij ieder op geheel eigen wijze Rijswijk mooi op de kaart zet of wil zetten.

Ook welzijnsactiviteiten kunnen nog lang niet volledig fysiek worden uitgevoerd. Ook hier blijven inkomsten achter bij de vaste uitgaven. We horen graag van de wethouder hoe u de compensatieregeling 2021 welzijn op korte termijn gaat uitvoeren.

De Brede Welzijnsnota is in uitvoering, met het doel om sterker en socialer uit de crisis te komen. Onze fractie vindt het belangrijk dat er zoveel mogelijk lokale partners in de brede coalities participeren, om de binding met Rijswijk en haar inwoners zo veel mogelijk te garanderen. Is hier in de praktijk ook sprake van op o.a. de thema’s eenzaamheid, vrijwilligerswerk en ondersteuning mantelzorgers? De PvdA hoort in elk geval andere geluiden.

Mooi om te zien dat Don Bosco zich juist ook sterk maakt in haar activiteiten voor inclusief jeugdwerk. Zij verleggen in hun werk grenzen en verdienen echt meer waardering van de gemeente. Bent u dat met ons eens?

Mijn fractie vraagt zich af of het College de motie van PvdA en BvR van twee jaar geleden nog gaat afstoffen voor de realisatie van buurthuiskamers in het najaar van 2021? Graag uw reactie. Klopt het dat het Prinses Irenepark zo goed als geheel is overgenomen door ADO Den Haag en haar maatschappelijke activiteiten, zodat op deze locatie een buurthuis van de Toekomst verder weg is dan ooit?

Onderwijs

Als één sector er hard aan werkt om met elkaar sterker en socialer uit de crisis te komen is het wel het onderwijs. Van VVE t/m MBO zijn komende jaren veel inspanningen nodig om iedere peuter t/m jongvolwassene gelijke kansen te bieden op een goede toekomst. Daarin speelt de gemeente ook een rol. Taalontwikkeling is een belangrijke motor van schoolsucces. We zijn blij dat de gemeente heeft besloten om taal- en leesontwikkeling thuis ook een impuls te geven. Hoe verloopt de voorbereiding op een te starten traject in september?

In de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt kunnen wat ons betreft sneller zichtbare stappen worden gezet. Ook bedrijven vragen hierom. Wat mogen we precies verwachten in de komende maanden?

In de kadernota Jeugd en Onderwijs krijgen, wat de PvdA betreft, de concrete ambities van de gemeente om ieder kind een gelijke kans op een veelzijdige ontwikkeling te bieden, een centrale rol. Legt u dit accent ook in de nota?

Wonen en duurzaamheid

De druk op de woonmarkt is groot en voor een overgroot deel overgeleverd aan vrije marktwerking. Het hernieuwd beschikbaar stellen van woningen tegen een betaalbaar bedrag voor de laagste inkomens loopt steeds verder terug. De veel besproken huren van net boven de sociale huurgrens tot 1000 euro noemen we midden-huren in de vrije sector. Een vrije val in deze huurverhoging vinden wij ongewenst. Voor de doelgroep van midden-huren zien wij dat, gelijk aan onze buurgemeente Den Haag, een betere begeleiding of regulering noodzakelijk is. Juist om deze huren beschikbaar te houden voor de agent, onderwijzer en andere middeninkomens. Bent u dat met ons eens? Graag een heldere reactie. Afhankelijk van uw reactie komen wij hierover met een motie in tweede termijn.

Duurzaamheid

Duurzaamheid begint niet alleen in je huis, maar ook in je buurt. Werken aan een beter leefklimaat thuis en een duurzame buurt horen bij elkaar. Gevolgen van klimaateffecten kunnen we aanpakken met groen. Wat vindt u van het idee om in woonwijken meer in groen te investeren en bewoners daarbij te betrekken?

Voorzitter, om uiteindelijk sterker en socialer uit de crisis te komen zal er iedere dag hard gewerkt moeten worden. Maar er moeten ook de juiste keuzes worden gemaakt, die dit proces versterken. Voor de PvdA geldt dat meer van hetzelfde beleid geen antwoord is op de uitdagingen waar we voor staan.

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen