Tegen verkoop zonder plan

Door Wil van Nunen op 17 februari 2020

De fractie van de PvdA heeft gestemd tegen verkoop van de Rijswijkse Eneco-aandelen. Voor de Rijswijkse PvdA is het belangrijk dat we de Eneco-gelden investeren in een toekomstbestendige stad en haar inwoners, en daar is nu geen zicht op.

Bijna 94% van de aandeelhoudende gemeenten heeft sinds 2017 besloten om haar eigen aandelen te verkopen. Een zeer klein minderheidsbelang behouden in Eneco heeft dus geen zin en zou zelfs financieel nadeel op kunnen leveren.
Toch heeft de fractie tegen het voorgelegde raadsvoorstel gestemd. De Rijswijkse PvdA vindt het onbegrijpelijk dat het College geen enkele richting aangaf hoe het te cashen bedrag van 70 miljoen euro voor Rijswijk zal worden besteed. Andere gemeenten, zoals Den Haag, hebben vooraf aangegeven het geld te investeren in duurzame mobiliteit/vervoer, betaalbare woningen en de energietransitie. Daar hoor je ons College op dit moment niets over zeggen. En dat terwijl in de verkiezingsprogramma’s van meerdere Rijswijkse partijen duidelijke staat dat Eneco-gelden in een duurzaamheidsfonds moeten worden opgenomen. De geluiden die we recent in de Raad vooral horen is het vergroten van de reserves en het aflossen van leningen.

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen