Brede Welzijnsnota sterker door goede maatschappelijke toetsing

Door Wil van Nunen op 25 januari 2021

Op 15 december werd de lang verwachte Brede Welzijnsnota in de gemeenteraad besproken. De eerste versie van de nota werd in het voorjaar tijdens de bespreking in het Forum door het merendeel van de fracties niet goed genoeg bevonden om door te sturen naar de Raad. De wethouder moest met een duidelijker visie, stappenplan en financieel kader komen.

De 4 pijlers van het Welzijnsbeleid voor de komende jaren zijn bestrijding van eenzaamheid, versterking vrijwilligerswerk, ondersteuning van mantelzorgers en meer effectieve aandacht voor een inclusieve stad.

De wethouder ging in de zomer in gesprek met alle fracties en kwam met een 2.0 nota in het najaar, die duidelijker lijnen uitzette voor de komende jaren dan de eerdere versie.

En toch ontbrak nog een integrale wijze van denken en doen (budget vanuit meerdere portefeuilles!) aan de voorkant van beleid. En ook het benoemen van maatschappelijke baten zagen we te weinig terug op papier. Goed welzijnsbeleid bespaart op termijn kosten op andere posten zoals bv. in de zorg.

Onze fractie heeft het initiatief genomen om een amendement op de nota in te dienen in de raadsvergadering met aandacht voor het benoemen van maatschappelijke kosten/baten. Langzamerhand groeide de steun voor ons amendement en uiteindelijk werd het amendement unaniem aangenomen. Daardoor is de inzet aan de voorzijde en kwalitatieve output beter geborgd. We hebben er veel vertrouwen in dat de maatschappelijke partners er gezamenlijk hun schouders onder zetten.

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen