Aandacht voor klimaatadaptatie in Pasgeld noodzakelijk

Door Erik van der Veer op 7 juli 2023

Schriftelijke vragen aan het college van B&W in het kader van artikel 44 van het reglement van orde.

Geacht college,

De afgelopen dagen bereiken ons steeds meer signalen dat er overlast van water wordt ondervonden in Pasgeld maar ook in delen van RijswijkBuiten en de Hoekpolder.

De overlast zou mede veroorzaakt worden door de mate van bebouwingsdichtheid in deze gebieden. Het bouwrijp maken hiervoor, door het aanbrengen van 1,5 meter extra zand en grond zorgt ervoor dat het water niet meer goed wordt afgevoerd. De bestaande bebouwing aan het Jaagpad, de Hardebroeklaan, ’t Haantje en de Lange Kleiweg hebben hierdoor last van water.

Het huidige gemaal voor Plaspoel- en Schaapweipolder – Jaagpad 6 – bij Vlietzigt schijnt het tevéél aan water niet goed aan te kunnen waardoor maatregelen nodig zijn om ook onze inwoners in Pasgeld droge voeten te laten houden.

Daarom stellen wij de volgende vragen aan het College:

1. Bent u op de hoogte van deze signalen vanuit de bewoners en vereniging Natuurlijk Delfland?
  2. Herkent u de signalen en deelt u de zorgen die worden afgegeven? Graag toelichting op uw antwoord.
  3. Bent u in gesprek met bijvoorbeeld het Hoogheemraadschap Delfland over deze situatie en hoe zij eventueel een rol kunnen spelen in de oplossing om wateroverlast te voorkomen?
  4. Wat bent u van plan om deze problemen voor nu en in de toekomst te voorkomen daar we weten dat de (geplande) bouwontwikkelingen gestaag zullen blijven doorgaan?

Namens de fractie van PvdA Rijswijk

Erik van der Veer
Gemeenteraadslid

Max Stuijfzand