WMO en Jeugdhulp: het beleid en de praktijk

Door Wil van Nunen op 30 oktober 2019

Rijswijkers die WMO-zorg aanvragen moeten nogal eens te lang wachten voor ze die zorg daadwerkelijk krijgen. En op het terrein van de jeugdzorg moet de gemeente alle zeilen bijzetten om de continuïteit van de zorg niet in gevaar te laten komen. De PvdA-fractie roept op om slechte ervaringen met de dienstverlening van de gemeente op het gebied van zorg te melden, zodat er ook vanuit de politiek druk op gezet kan worden

WMO

Onze fractie krijgt de laatste tijd diverse signalen dat aanvragers van WMO-zorg te lang moeten wachten op een zogeheten ‘keukentafelgesprek’ en daarna de uitslag/indicatie voor zorg. De gemeente lijkt haar eigen regels op dit punt niet in acht te nemen.

Naar aanleiding van een aanvraag van een Rijswijkse inwoner voor huishoudelijke hulp die meer dan drie maanden (!) in beslag nam, heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld. Uiteraard willen we weten hoe vaak een soortgelijke casus zich dit jaar heeft voorgedaan. Na onze bemiddeling was de indicatie overigens in een dag geregeld, maar onacceptabel is deze situatie wel. Op tot heden hebben we nog geen antwoord op onze vragen mogen ontvangen. De gemeente zegt meer tijd nodig te hebben voor een analyse van de gegevens over 2019.  Bijzonder, want de vragen zijn al zes weken geleden ingediend. We wachten met spanning de antwoorden af. Wordt vervolgd.

Ook aanvragen voor een aanpassing aan de woning in het kader van de WMO verlopen soms te traag. Uitvoering vindt niet altijd conform de regels plaats.

Heeft u zelf een klacht of kent u in de omgeving iemand, die ontevreden is over de WMO-dienstverlening, meld het de fractie. We kunnen er vervolgens aandacht aan besteden en er politieke druk op zetten.

Jeugdzorg

Tien gemeenten in de regio Haaglanden, waaronder Rijswijk, hebben te lage tarieven berekend bij de inkoop van jeugdzorg. Dat is de conclusie van de Haagse voorzieningenrechter op 22 oktober in een kort geding, dat was aangespannen door 12 jeugdhulpaanbieders.

De 10 gemeenten moeten nu volgens de rechter opnieuw naar de tarieven voor de inkoop van jeugdhulp kijken. De gemeente Rijswijk heeft de raad geïnformeerd en zegt in H10-verband naar de consequenties van de uitspraak te kijken. De continuïteit van zorg voor jeugdigen en gezinnen per 1 januari staat voorop.

De fractie blijft de gang van zaken uiteraard met grote aandacht volgen en zal er goed op letten dat iedere jongere de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen