Wat doen we met de Marimbahal

Door Erik van der Veer op 26 maart 2023

Dat was de vraag van het college aan de gemeenteraad met het raadsvoorstel om de Marimbahal toch te behouden.

Zoals u wellicht nog weet zouden de Marimbahal en de Van Zweedenzaal worden gesloopt omdat sporthal ‘de Altis’ is gekomen ter vervanging van deze twee sportgelegenheden.

Het college komt met dit voorstel naar aanleiding van een eerder aangenomen motie om toch te onderzoeken of behoud van beide zalen niet mogelijk is omdat er een groot tekort dreigt aan binnensportruimte en er behoefde is aan een wijkontmoetingsfunctie zoals er vele jaren heeft gezeten. De bewonersorganisatie Muziekbuurt heeft daar tijdens het forum nadrukkelijk aandacht voor gevraagd dat zij graag weer een plek in de wijk willen vervullen zoals ze dat voorheen ook deden en dat kan niet op de huidige locatie in de Bredeschool Muziekbuurt ‘de Melodie’.

Studio Welzijn nu nog gevestigd op de Admiraal Helfrichsingel zou wellicht ook een nieuwe plek kunnen krijgen op het Waldhoornplein omdat zij nog dit jaar uit de huidige locatie moeten vertrekken in verband met nieuwbouw van woningen op die locatie.

Ook hebben wij nadrukkelijk gevraagd om ook de ontwikkelingen in RijswijkBuiten erbij te betrekken omdat ook daar op termijn een Sporthal nodig zal zijn met een steeds groeiende stad en het tekort aan zaalruimte voor binnen- en buitensporten – in de wintermaanden – op te lossen.

De PvdA heeft samen met D66, Groenlinks en Wij een amendement van de VVD gesteund om ook de optie sloop en herontwikkeling van het Waldhoornplein mee te nemen in het onderzoek. Hiermee voorkomen we dat er alleen maar wordt gekeken naar de optie opknappen van de huidige Marimbahal en dat maar voor een periode van zes jaar.

Erik van der Veer

foto: Haagmedia

Erik van der Veer

Geboren (1964) en getogen Rijswijker, sociaal democraat in hart en nieren. Als vrijwilliger voor de zwemvereniging, als coördinator van de buurtpreventie en als bestuurslid van de bewonersorganisatie Oud-Rijswijk dagelijks actief in en voor de stad. Op zeer jonge leeftijd kreeg ik interesse in de Rijswijkse politiek. Met een vader als wethouder is dat niet zo