Ruimhartige en duurzame opvang in Rijswijk

23 april 2024

Het raadsvoorstel met amendement is aangenomen met steun van de Rijswijkse afdelingen van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, VVD en D66, alsmede met de Partij van Gelijkheid en Rechtvaardigheid.

De PvdA-fractie is voorstander om verder te onderzoeken hoe 350 vluchtelingen in onze gemeente opgevangen kunnen worden en voorlopige huisvesting aan hen kan worden geboden. Hiermee neemt Rijswijk de regie om een verantwoorde en toekomstbestendige oplossing te vinden voor de nationale opvangcrisis, en toont zich solidair met vluchtelingen.  Door vóór duurzame opvang te kiezen, hebben de mensen die komen, de kans om zich verder te ontwikkelen en waar mogelijk mee te doen in onze Rijswijkse samenleving (denk aan vrijwilligerswerk) en op de arbeidsmarkt (zie ook link naar NRC van 23.03.2024 hieronder).

Hierbij is de locatie op het ‘Hof van Elsenburg’ een grote locatie die beter benut kan worden dan alleen de opvang van 350 asielzoekers. Er blijft dan nog voldoende ruimte over om te onderzoeken of het mogelijk is op deze locatie door te gaan met een flexibel wooncentrum. Op deze manier kunnen ook Rijswijkse spoedzoekers en statushouders geholpen worden aan woonruimte.

Daarom heeft onze fractie ook van harte het amendement mee getekend om nu de weg in te slaan om een duurzame opvang voor 5 jaar verder te onderzoeken.  Zo kunnen we een stevig fundament leggen voor huisvesting waar andere Rijswijkse doelgroepen ook wat aan hebben.

Amendement – Spreidingswet (GL PvdA CU PG&R VVD D66) Rijswijk – iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

Raadsstukken:

Raadsvoorstel Startnotitie Invulling Spreidingswet in Rijswijk (RV 24-012)

Bijlage A Startnotitie invulling spreidingswet in Rijswijk

Amendement spreidingswet – GR, PvdA, CU, PG&R, VVD en D66

Ter info:

Vrij werken voor asielzoeker levert Nederland volgens nieuwe studie miljarden op – NRC (archive.is)