PvdA vraagt om actie tegen parkeeroverlast bij gebiedsontwikkelingen!

28 februari 2024

Dinsdag 27 februari lag in de raad het voorstel van het college voor om proactief te reageren op de uitbreiding van de parkeerregulering in Den Haag.

De fractie van de PvdA maakte tijdens dit debat gebruikt om vooral ook aandacht te vragen voor de parkeeroverlast welk momenteel ontstaat door onze grootschalige herontwikkelingen in de verschillen wijken zoals rond de Bogaard, en het toekomstige Havenkwartier.

In een gezamenlijke motie van PvdA, Groenlinks, Beter voor Rijswijk, VVD en Christen Unie benadrukken zij het belang van het serieus nemen van parkeerproblemen bij gebiedsontwikkelingen. De overlast die inwoners ervaren door gebrek aan parkeerregulering bij deze ontwikkelingen, zoals de transformatie van oa ‘de Minister’, de JC van Markenlaan 5 en de ontwikkelingen van de HBG-locatie tot woningen.

De aangenomen motie geeft nadrukkelijk aan dat parkeerregulering cruciaal is om overlast te voorkomen en de beschikbaarheid van parkeerplekken voor onze inwoners te waarborgen.

De aangenomen motie roept het college op om actie te ondernemen door:
– Met een voorstel te komen om parkeeroverlast tegen te gaan bij nieuwe; gebiedsontwikkelingen als onderdeel van de nieuwe kadernota parkeren in 2024,
– In gesprek te gaan en te blijven met bewoners van de getroffen gebieden zoals de JC Storklaan, en hun ervaringen mee te nemen in het toekomstige beleid;
– Op korte termijn de parkeerdruk te monitoren bij de omgeving van de JC Storklaan en andere gebieden waar vergelijkbare problemen kunnen ontstaan.

Woordvoerder Erik van der Veer is blij met de toezegging van de wethouder dit te gaan doen. Hij momenteel in gesprek is met de bewoners en kijk naar mogelijkheden om dit op te lossen. In een brief aan de bewoners van oa ‘de Minister’ zal de wethouder nogmaals de parkeeroverlast aankaarten! Overlast doordat oa bewoners en bezoekers géén gebruik maken van de eigen parkeerplaats maar juist de beschikbare plekken in de openbare ruimte gebruiken. En dat is niet de bedoeling!

De PvdA heeft met deze aangenomen motie een voorzet gegeven voor de discussie die later gevoerd zal gaan worden bij het opstellen van de nieuwe kadernota parkeren.
Want willen we de leefbaarheid van een groeiend Rijswijk blijven waarborgen en verbeteren dan zullen we heel goed moeten blijven kijken hoe we oa parkeeroverlast kunnen voorkomen!