PvdA en GL krijgen een ‘groene’ Geestbrugweg voor elkaar

Door Wil van Nunen op 9 februari 2022

PvdA en GL krijgen een ‘groene’ Geestbrugweg voor elkaar

Het werd vorige week nog spannend tijdens het debat in de Raad over een (mogelijk) tracé voor een sneltram van de Binckhorst via Rijswijk naar Delft. In de Binckhorst (DH) worden de komende jaren 25.000 woningen bijgebouwd. Nieuwe OV-verbindingen vanuit deze wijk naar omliggende gemeenten is noodzakelijk.

De vraag is wel of het tracé via Rijswijk (Geestbrugweg) moet lopen of buitenom (via tunnel Rotterdamse Baan) moet worden aangelegd. Daarvoor is overleg met DH en Voorburg nodig en daar ging het op 8 februari over: tekent de gemeente Rijswijk wel/geen intentieverklaring met duidelijke Rijswijkse voorwaarden om verder te praten?

PvdA en GL pleitten in het debat voor een rigoureuze aanpak van de Geestbrugweg als de sneltram er zou komen. Deze weg is nu al verkeersonveilig en ongezond om er te wonen. Er rijdt veel doorgangsverkeer vanuit DH/Voorburg over om via de Haagweg de snelwegen op te gaan; en uiteraard vice versa. De bewoners snakken naar forse verbeteringen.

Een amendement van PvdA en GL was duidelijk: maak deze weg alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Een duidelijke keuze, die andere partijen niet uitspraken.
Uiteindelijk werd ons amendement samengevoegd met een amendement van meerdere andere partijen. Daarbij bleef ons principe dat de prioriteit op de Geestbrugweg moet worden gelegd bij voetgangers, fietsers en OV fier overeind staan.

Het nieuwe amendement kon rekenen op een meerderheid in de raad. Daardoor werd het raadsvoorstel om de intentieverklaring te tekenen ook aangenomen.
Nu snel aan de slag voor een veilige, groene en schone Geestbrugweg (en aangrenzende wijken)!

Wil van Nunen,
raadslid

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen