Onze Rijswijkse kinderrechtenambassadeurs komen tot een mooi raadsbesluit

Door Erik van der Veer op 10 juni 2023

Onze Rijswijkse kinderrechtenambassadeurs komen tot een mooi raadsbesluit na een goed debat in de gemeenteraad van Vliegerdam 🪁

Tijdens een goed georganiseerde raadsvergadering van de fictieve gemeente Vliegerdam 🪁 gingen onze kinderrechtenambassadeurs in debat met de wethouder Sport.

Wethouder Van de Laar had namelijk een meevallertje van 1 miljoen Euro. Dit zou worden besteed aan de jeugd van Vliegerdam 🪁en de keuzes die voor lagen waren een nieuw zwembad, een buitenbioscoop of een jeugdgym. Met pittige vragen en goede argumenten werd het al gauw een levendig debat waarbij de wethouder flink wat vragen voor zijn kiezen kreeg.

Uiteindelijk bracht de burgemeester Huri Sahin het voorstel in stemming. De meerderheid van de partijen koos uiteindelijk voor het mooi aquapark voor de gemeente Vliegerdam🪁.

De 3 juryleden kozen ook nog de beste debater, grootste talent en beste argument. De drie winnaars kregen een mooie bokaal.

Aansluitend volgde nog het vragenuur waarbij aan zowel raadsleden als de burgemeester pittige vragen werden gesteld door de ambassadeurs. Bijvoorbeeld of ze huisdieren hebben, maar ook waarom je de politiek bent ingegaan.

De kinderrechtenambassadeurs werden overig hierbij bijgestaan met raad en advies door diverse raadsleden waaronder Erik van der Veer
Ook werden zij door een vakkundige jury beoordeelt op oa hun vaardigheden tijdens het debat.

Deze vakjury koos uiteindelijk nog de beste debater, het grootste talent en het beste argument. Alle drie gingen zij naar huis met een mooie bokaal.

Na het debat volgde nog het vragenuur waarbij de aanwezige raadsleden en de burgemeester de nodige vragen gesteld kregen. Vragen over waarom actief in de politiek of hebben jullie huisdieren en de belangrijkste denk ik, wordt er ook met ons jongeren rekening gehouden bij jullie besluiten?

Dat is helaas nog te weinig kwamen wij tot de conclusie en iedereen beloofde hier beterschap in. En dan zal er niet alleen over maar ook met de jongeren gesproken gaan worden.

Erik van der Veer

Geboren (1964) en getogen Rijswijker, sociaal democraat in hart en nieren. Als vrijwilliger voor de zwemvereniging, als coördinator van de buurtpreventie en als bestuurslid van de bewonersorganisatie Oud-Rijswijk dagelijks actief in en voor de stad. Op zeer jonge leeftijd kreeg ik interesse in de Rijswijkse politiek. Met een vader als wethouder is dat niet zo

Meer over Erik van der Veer