Manifest tegen armoede

Door Wil van Nunen op 11 mei 2021

Hoe kan het nieuwe armoedebeleid in Rijswijk beter aansluiten bij de mensen om wie het gaat? Raadsleden Hanneke van der Kooij (GroenLinks) en Wil van Nunen (PvdA) hebben wethouder Larissa Bentvelzen dinsdagavond een manifest aangeboden met 10 kaders die zij hiervoor belangrijk vinden.

In juni dit jaar zal in de raad gediscussieerd worden over het nieuwe armoedebeleid van Rijswijk. GroenLinks en PvdA wachten de discussie niet af en geven nu al kaders mee aan het college, via een manifest. Met die kaders hopen ze dat het armoedebeleid van Rijswijk beter zal aansluiten bij de behoeften van de mensen die in armoede leven. Zo pleiten ze ervoor dat aan de mensen zelf de vraag wordt gesteld wat ze nodig hebben. “Op die manier worden de mensen om wie het gaat meer betrokken en kan je samen tot een meer passende en lange termijn oplossing komen.” zegt Van Nunen. “We hebben ook in het manifest opgenomen dat er meer samenwerking moet zijn tussen verschillende beleidsterreinen om armoede aan te pakken.” geeft Van der Kooij aan “En dan hebben we het niet alleen over de sociale beleidsterreinen.” Leven in armoede kan bijvoorbeeld ook impact hebben op wonen, hoe je kunt meedoen in de samenleving, je eigen gezondheid en die van je huisdier.

Zo staan er nog acht andere kaders in het manifest, waarvan sommige misschien zelfs vragen om een cultuurverandering van de huidige aanpak. Zichtbaar in het manifest wordt, dat je deze tien kaders van GroenLinks en PvdA eigenlijk niet afzonderlijk kan lezen, omdat ze in elkaar grijpen en als het ware puzzelstukjes vormen in het grotere geheel.

Lees het gehele manifest hier: Manifest Armoede

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen