Kunst in openbare ruimte verbindt en is van en voor iedereen

Door Wil van Nunen op 23 februari 2023

Kunst in openbare ruimte verbindt en is van en voor iedereen

Kunst in de openbare ruimte in Rijswijk heeft een grote toegevoegde waarde voor ons allen. Het geeft een gemeentelijk nieuwbouwproject extra dimensie. Kunst hoort erbij. Je staat erbij stil en een kunstwerk kan verwondering en andere emoties bij je oproepen.

‘Kroonjuweel’ 2008 – Madeleine Langezaal

Op dinsdag 21 februari stond de %-regeling ‘kunst in de openbare ruimte’, daterend uit 2008 op de raadsagenda. Een nipt aangenomen motie uit mei 2022 riep het College op om een alternatief voorstel naar de raad te sturen, waarin de huidige regeling zou worden aangepast (doel: bezuiniging)

Het voorstel van de wethouder om allereerst bestaande kunst uit de opslag in Rijswijk te herplaatsen had niet meteen onze voorkeur. Want, komt hiermee vernieuwing in de kunst in onze gemeente niet in de verdrukking? En zijn bestaande kunstwerken uit het depot wel goed te matchen met de eigen kenmerken van een nieuwbouwproject en haar omgeving?

Wethouder Mark Wit (GL) deelde onze zorgpunten ook, maar wilde ook uitvoering geven aan de aangenomen motie. Hij legde uit, dat zorgvuldig wordt afgewogen (met participatie) welke kunstwerken waar worden geplaatst. En vernieuwing kan wel degelijk samengaan met herplaatsing van bestaande kunst.

Enkele andere opties in het raadsvoorstel kleedden de huidige regeling helemaal uit en waren dus niet aan de orde voor ons.

De PvdA ging na het debat, evenals de andere coalitiepartijen, akkoord met het collegevoorstel, wel met de toezegging dat de wethouder vernieuwing ook alle aandacht geeft, zo mogelijk met aanvullende financiering van fondsen.

Wil van Nunen

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen