Kansen voor iedere Rijswijker!

Door Wil van Nunen op 5 juli 2022

Bijdrage PvdA voor Kaderdebat 2022
Alleen de uitgesproken tekst geldt!

Kansen voor iedere Rijswijker in de ‘Rijswijkse koers 2022-2026’

Alweer 3 maanden is een nieuwe gemeenteraad aan het werk en sinds 2 weken hebben we ook een nieuw College met een ambitieus akkoord.
De PvdA gaat, samen met de raad, het college en onze inwoners/ondernemers graag aan de slag voor een socialer, financieel solide en duurzame toekomst.
De jaarrekening 2021 krijgt van de accountant een positief oordeel en dat is op zich geen slechte, financiële start voor dit college. In het coalitieakkoord is een helder financieel kader opgenomen voor politieke ambities en beschikbare financiële middelen. Er zijn ook aanbevelingen van de accountant die de auditcommissie van harte onderschrijft. Doet u dit als College ook?
Voorzitter, er liggen ook veel inhoudelijke uitdagingen voor ons tot 2026.

Groeiende kloof
Landelijk, maar ook hier in Rijswijk dreigt de kloof te groeien. Tussen mensen, die alles goed voor elkaar hebben (een comfortabel huis, een baan en alle toekomstkansen voor hun kinderen) en mensen, voor wie dit allemaal niet vanzelfsprekend is. Daarom is de PvdA ook heel tevreden dat armoede in Rijswijk integraal, over alle beleidsterreinen heen, wordt aangepakt. Kijk naar omgevingsfactoren waarin inwoners leven, kijk naar hoe het met de volksgezondheid en deelname aan sport en bewegen is gesteld onder groepen. Signalen van huisartsen kunnen hierbij zeer behulpzaam zijn. We kijken reikhalzend uit naar uw werkprogramma hoe deze integrale aanpak eruit ziet.

De stijgende energierekening en duurdere boodschappen, is maar een voorbeeld van die groeiende kloof tussen inwoners. We hebben vorig jaar 800.000 euro niet uitgegeven uit het armoedebudget. Het college vraagt zelf in de jaarrekening om besluitvorming om dit bedrag te mogen reserveren voor de aanpak van schulden en energiearmoede. Daarin wil de PvdA u graag steunen. U kent ongetwijfeld ook het rapport van de ombudsman over financieel kwetsbare ouderen. Enkele fracties hebben hier terecht schriftelijke vragen over gesteld.

Er dreigt een nieuwe golf van armoede in het najaar bij een groep die de stijgende financiële lasten niet kan opvangen. Ook omdat een deel nu een te laag maandtarief voor energie betaalt dan het werkelijke verbruik en de kostprijs. Realiseert u zich wat dit kan betekenen voor het armoedebeleid in Rijswijk? Hoe anticipeert u hierop als gemeentebestuur? En bent u bereid om als gemeente in toenemende mate passende hulp op maat te bieden? Het blijkt nl. dat generieke maatregelen niet altijd de individuele problemen oplossen. We zullen u hierin nauwlettend volgen.

Woningbouw/duurzaamheid
We zijn blij dat we meer woningen gaan bouwen en/of herschikken tot een huurprijs van 750 euo. Wanneer verwacht het college hiervoor plannen voor te leggen aan de raad? We zijn in dit kader ook zeer benieuwd naar de voortgang in de plannen voor Te Werve Oost. We hebben er zeker vertrouwen in dat de wethouders met wonen en stadsontwikkeling/ruimtelijke ordening in hun portefeuille de gemeenteraad mooie voorstellen gaan aanbieden.
Vorig jaar heeft wethouder Keus bij de begroting een motie van de PvdA overgenomen om in 2022 met een voorstel te komen waarbij omschakeling naar duurzame energie in woningen voor alle inkomensgroepen betaalbaar is. Mogen we u hieraan houden? Onze fractie wil graag horen wanneer u hier invulling aan gaat geven.

Drie speerpunten
Voor mijn fractie zijn onze 3 speerpunten: zichtbaar minder armoede over 4 jaar, meer sociale woningbouw en een betaalbare groene en duurzame samenleving in het coalitieakkoord verwerkt.
Zijn daarmee al onze wensen aan de onderhandelingstafel vervuld? Nee zeker niet, maar ik denk dat dit voor de 4 andere partijen ook geldt.

De PvdA heeft zich in de vorige raadsperiode hard gemaakt voor een groen Pasgeld Oost. Natuurlijk is dit punt aan de onderhandelingstafel besproken. Maar de PvdA kan met 2 raadszetels een aangenomen raadsbesluit natuurlijk niet openbreken. Wij hebben ervoor gekozen om gegeven dit feit ons maximaal met andere partijen in te zetten op behoud van groen en blauw in dit gebied op basis van het genomen raadsbesluit. Zonder PvdA in dit College wordt Pasgeld ook bebouwd. Wij denken dat we met onze kritische blik kunnen bijdragen aan een kwalitatief goede invulling van natuur-inclusief bouwen in dit gebied. En natuurlijk houdt mijn fractie nauw contact met inwoners van Pasgeld.

We wachten het plan, zoals toegezegd door het College, in september af om het AZC-terrein opnieuw in te richten. Voor ons is het nieuwe voorstel zoals ingediend en door ons gesteund op 10 mei ‘second best’.

Welzijn
Voorzitter, we kijken uit naar de tweede fase van het brede welzijnsbeleid. En wethouder, vergeet u ook de maatschappelijke kosten-batenanalyse niet?

Cultuur
Voorzitter, de wethouder Cultuur kent ongetwijfeld ook de oproep die de grote culturele instellingen hebben gedaan om de combinatiefunctionarissen in Rijswijk meer in het culturele veld in te zetten, bv. ook op scholen. De PvdA ondersteunt deze oproep. Is de wethouder het hier mee eens en wat kunnen we in dit kader van u verwachten?

Mijn fractie wenst het nieuwe college veel succes bij de invulling van haar werkprogramma. Dan worden de contouren van het akkoord pas echt ingekleurd. We zullen bij het begrotingsdebat in november goed naar uw plannen kijken. Betrek bij het proces van ruwe schets naar een concrete invulling zoveel mogelijk partijen in en buiten deze raadzaal. We zijn benieuwd naar de uitkomsten. Kansen voor iedere Rijswijker is voor ons de kern van de Rijswijkse koers in de komende jaren.

En nu aan de ARBEID voor Rijswijk!

Namens de PvdA-fractie:

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen