Gemiddeld meer kinderen in armoede in Rijswijk

Door Wil van Nunen op 16 april 2021

Zoveel kinderen in armoede, dat moet anders in Rijswijk: ‘Vraag aan gezinnen wat echt nodig is’

In Rijswijk wonen veel meer kinderen in armoede dan het landelijke gemiddelde en evenveel als in het aangrenzende Delft met bijna twee keer meer inwoners. Hoe dat komt is niet eerder uitgezocht en de aanpak vraagt om denken buiten de bestaande regels, zeggen raadsleden Wil van Nunen (PvdA) en Hanneke van der Kooij (GroenLinks).

Wil van Nunen, PvdA-raadslid in Rijswijk: ‘Begin met mensen het gevoel te geven dat ze niet zelf schuldig zijn aan hun situatie’. © AD

Hun belangrijkste punt: zorg dat je flexibel bent als gemeente door niet alleen naar de regels te kijken, maar naar de mensen voor wie ze zijn bedoeld. ,,Iemand kan veel meer geholpen zijn met financiële hulp om een opleiding te gaan doen, dan door gebruik te maken van de bestaande regelingen”, zegt Van der Kooij.

Wie precies de mensen zijn die in het op het oog welvarende Rijswijk in armoede leven, vraagt gedegen onderzoek. ,,We kunnen er nu alleen over speculeren”, zegt Van Nunen. Ze noemt de 30 procent sociale huurwoningen die Rijswijk heeft, mogelijk veel eenoudergezinnen of zzp’ers.

Verdrinken in nieuwe schulden

Betere armoedebestrijding begint volgens hen met een andere benadering van de mensen in problemen. ,,Kleine ondernemers die nu door de corona maatregelen dreigen te verdrinken in nieuwe schulden”, noemt Van Nunen als voorbeeld. ,,Die mensen zijn niet gewend om aan te kloppen voor hulp. Begin ook met mensen het gevoel te geven dat ze niet zelf schuldig zijn aan hun situatie.”

Hanneke van der Kooij, raadslid GroenLinks in Rijswijk: 'Hou contact met mensen om terugval te voorkomen en te kijken of de mensen echt effectief geholpen zijn'.

Hanneke van der Kooij, raadslid GroenLinks in Rijswijk: ‘Hou contact met mensen om terugval te voorkomen en te kijken of de mensen echt effectief geholpen zijn’. © Syliva Visser

Dat vraagt ook veel meer samenwerking tussen allerlei instanties en afdelingen zowel binnen de gemeente als bij gesubsidieerde organisaties, maar ook kerken. ,,Begin ook vroeg met praten over armoede en geldzaken met kinderen”, zegt Van der Kooij die, in de wetenschap dat er al heel veel afkomt op scholen, daarin ook een rol ziet voor het onderwijs. ,,Niet zozeer om over hun eigen thuissituatie te praten, maar om het makkelijker bespreekbaar te maken en er bewust van te worden voor nu en hun toekomst.”

Juiste hulp

Het is niet dat Rijswijk niets doet aan armoedebestrijding. Via allerlei potjes zijn er geldstromen richting de gezinnen in nood. ,,Laten we kijken of het altijd de juiste hulp is”, zegt Van Nunen. Ze wil af van: dit is het aanbod dat je kan afnemen. ,,Ga in gesprek met de gezinnen over wat nodig is.”

Soms zit het in verandering in bestaande regelingen. ,,Neem de Ooievaarspas waarmee mensen met een kleine portemonnee gratis of tegen korting mee kunnen doen in de samenleving. In Rijswijk doen sportverenigingen daaraan mee, niet allemaal trouwens”, zegt Van Nunen. ,,Maar de aanschaf van het verplichte clubtenue wordt niet vergoed.” Keuzes die ze wil heroverwegen.

Nazorg is een ander belangrijk punt, zeggen ze. ,,Om terugval te voorkomen en te kijken of de mensen echt effectief geholpen zijn, is het daarbij belangrijk dat contact met de mensen gehouden wordt.”

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen