Geleidelijnen op Bogaardplein worden verbetert!

Door Erik van der Veer op 4 oktober 2023

PvdA vraagt aandacht voor geleidelijke Bogaardplein

De PvdA heeft onlangs opnieuw aandacht gevraagd voor de geleidelijnen op het Bogaardplein dit naar aanleiding van vragen en opmerkingen hierover op de an bewoners, het buurtpreventieteam Muziekbuurt en op de sociale media.

Waren deze geleidelijnen in eerste instantie vergeten heeft de gemeente deze toch laten aanleggen met een lijn van keien welke afwijken van de gewone bestrating.

Helaas was dit niet voor iedereen duidelijk dat deze lijn van keien een geleidelijn moest voorstellen. Want vraag je het een willekeurige Rijswijker op het Bogaardplein wordt helaas toch vaak het antwoord gegeven dat hiermee een parkeerstrook is aangegeven voor scooters dan wel fietsers. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.

We hebben de wethouder o.a. gevraagd of hij op de hoogte was van het verkeerd gebruik van de aanwezige geleidelijnen en of er nog een goed naar de huidige situatie gekeken kon worden. Om bijvoorbeeld door gebruik van een andere soort tegen, markeringen en bebording duidelijke aan te geven dat hier een geleidelijn loopt en beslist vrijgehouden dient te worden. En natuurlijk zou handhaving op zijn tijd hier ook naar kunnen kijken en optreden.

De wethouder kon het volgende melden naar aanleiding van bovenstaande vragen.

De klachten over het verkeerd gebruik van de geleidelijn zijn bij de gemeente bekend. Om het verkeerd gebruik hiervan in de toekomst te voorkomen zijn er inmiddels tegels besteld die
bezoekers van Bogaard Stadscentrum wijzen op het feit dat deze lijn vrijgehouden dient te worden voor slechtziende en blinde mensen.

Zodra de tegels geleverd zijn worden deze aangebracht en zal ook team Handhaving hier extra aandacht aan gaan besteden.

De fractie is blij dat er aan een oplossing – voor het fout parkeren van fietsen en scooters naast de geleidelijn – wordt gewerkt en hoopt dat hiermee dat het Bogaardplein voor iedereen een gebruiksvriendelijke route zal worden!

Nadere toelichting geleidelijnen:
De route voor slechtziende en blinde mensen is conform landelijke richtlijnen altijd langs de gevels van gebouwen en niet centraal over een plein of door een park. Ook op het Bogaardplein is de
officiële route om die reden langs de gevels. Vanaf de tramhalte aan de Sir Winston Churchilllaan is een geleidelijn aanwezig die bezoekers in de richting van het Stadhuis leidt en vanaf daar langs de gevels van de bebouwing van het Bogaardplein stuurt.
Na afronding van de herinrichting van het Bogaardplein kwam er vanuit een groep slechtziende en blinde mensen uit Rijswijk een signaal dat zij door de aanpassingen aan het plein de weg richting de winkels van Bogaard Stadscentrum moeilijk konden vinden. Deze groep mensen is uitgenodigd om mee te denken over mogelijke oplossingen. Om deze groep tegemoet te komen is bij de Koninklijke Visio, het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen, een advies gevraagd.

Erik van der Veer

Geboren (1964) en getogen Rijswijker, sociaal democraat in hart en nieren. Als vrijwilliger voor de zwemvereniging, als coördinator van de buurtpreventie en als bestuurslid van de bewonersorganisatie Oud-Rijswijk dagelijks actief in en voor de stad. Op zeer jonge leeftijd kreeg ik interesse in de Rijswijkse politiek. Met een vader als wethouder is dat niet zo

Meer over Erik van der Veer