Fractie stelt vragen over groenonderhoud ‘Monument Ypenburg’

Door Erik van der Veer op 22 april 2022

Om het belang van het herdenken door te geven aan volgende generaties adopteren basisscholen oorlogsmonumenten. Dit is een initiatief van ‘Stichting Februari 1941’. Zo ook de Godfreid Bomansschool in Rijswijk. Zij adopteren sinds 2013 het ‘Monument Ypenburg’ op de Begraafplaats Oud-Rijswijk aan de Sir Winston Churchilllaan.

Op donderdag 21 april jl. hielden de leerlingen van groep 8 van de Godfried Bomansschool hun jaarlijkse herdenking bij het ‘Monument Ypenburg’ met o.a. het voorlezen van zelfgemaakte gedichten en het zingen van het Wilhelmus.

Voorafgaand aan deze herdenking is het ‘Monument Ypenburg’ bezocht door onze fractiemedewerker – welk zeer begaan is bij dit project – en wat hij toen constateerde deed hem en een toevallige aanwezige medewerkster van de Stichting Oorlogsgraven schrikken.

Het aanwezige groen rondom het oorlogsmonument – zowel in de perken, de bakken en de borders zag er eigenlijk niet uit. De plantenborders en plantenbakken waren leeg, de gevolgen van de stormschade aan bomen en de bomen zelf laten momenteel ook te wensen over. Het gevolg hiervan was o.a. dat het onderhoud aan het oorlogsmonument zelf door de medewerkster van de Stichting Oorlogsgraven niet kon worden uitgevoerd.

De gemeente heeft een maatschappelijke verplichting om de oorlogsgraven, op zowel gemeentelijke als bijzondere begraafplaatsen, in goede staat te houden. Een aangestelde consul, benoemd door het college van B en W, controleert ieder jaar de graven/monumenten en rapporteert hierover zowel aan de gemeente als de stichting Oorlogsgraven.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen aan het college:

1. Wanneer is de laatste inspectie / controle geweest bij o.a. het ‘Monument Ypenburg’ en overige oorlogsmonumenten in Rijswijk wat waren de conclusies van deze inspecties?

2. Wat zou volgens u moeten en kunnen gebeuren aan de huidige situatie rondom het ‘Monument Ypenburg’?

3. Is het college bereid om eventueel in overleg met de beheerder van begraafplaats Oud-Rijswijk dan wel met platform Groen een plan van aanpak te maken voor het groenonderhoud rondom dit specifieke oorlogsmonument waardoor het weer een waardige uitstraling krijgt?

Namens de fractie van PvdA Rijswijk
Erik van der Veer
Fractiemedewerker

Gijs van Malsen