Flinke aanpak armoedebestrijding is nodig, juist nu!

7 juli 2022

Flinke aanpak armoedebestrijding is nodig, juist nu!

De PvdA-fractie heeft dinsdag aandacht gevraagd voor een golf aan financiële pijn voor een groep Rijswijkers als hun energiecontract afloopt en het maandbedrag ineens veel hoger wordt. Dat, samen met de duurdere boodschappen, geeft veel financiële stress.

Hoe bereidt het College zich daarop voor, vraagt fractievoorzitter Wil van Nunen zich af. Het is in dit licht verbazingwekkend, dat er een overschot van 800.000 euro, nu niet is gereserveerd voor inwoners, die het financieel lastig hebben.

PvdA wil resultaten zien: minder armoede…..

Van Nunen geeft aan blij te zijn met de nieuwe portefeuille armoedebestrijding. Armoede wordt nu in samenhang gezien met zorg, schulden, onderwijs en huisvesting. Ze is blij dat dit punt uit het verkiezingsprogramma is verzilverd in het coalitieakkoord. ‘We gaan onze wethouder armoedebestrijding Gijs van Malsen natuurlijk wel scherp houden op de uitvoering hiervan.’

En meer sociale woningen

De afgelopen vier jaar zijn er veel te weinig sociale woningen bijgebouwd. Dit gaat veranderen: 1 op de 3 woningen blijft sociaal. In de komende jaren moet bij nieuwbouw meer sociaal worden gebouwd. Zeker bij sloop zoals in te Werve Oost, verwacht de PvdA sociaal terug te zien- en liefst meer.

Blij met akkoord, maar ook compromissen gesloten

Van Nunen geeft aan blij te zijn met wat er in het akkoord staat, maar niet alle verkiezingswensen zijn verzilverd. Ze vraag daarvoor begrip, ook als kleinste coalitiepartij. Zo staat in het akkoord, dat het vorig najaar genomen raadsbesluit om Pasgeld Oost te bebouwen wordt uitgevoerd. ‘We kunnen natuurlijk met 2 raadszetels een aangenomen besluit natuurlijk niet openbreken.’ Wel is de aandacht voor duurzaamheid en de waterhuishouding heel helder vastgelegd.

Wat het AZC in Rijswijk betreft kijkt de fractie constructief maar kritisch naar nieuwe plannen om het terrein, na sluiting van het AZC,  per 1 december her in te richten met flexwoningen voor oa statushouders. We zijn blij dat het AZC, mede op initiatief van de PvdA,  openblijft tot 1 december, maar hebben uiteindelijk ingestemd om een nieuw plan voor herinrichting in september aan de raad voor te leggen.

En onze wethouder mag ook aan de slag met verdere uitvoering van de Brede Welzijnsnota. We verwachten mooie initiatieven voor de wijken, samen met onze inwoners bedacht en in de praktijk gebracht.

zie ook: https://rijswijk.pvda.nl/nieuws/kansen-voor-iedere-rijswijker