“Dit beeld vanmiddag” zegt zoveel!

Door Wil van Nunen op 6 juli 2023

“Dit beeld vanmiddag”.

Een getalenteerde violiste (nieuwkomer, statushouder) luistert de opening op van het nieuwe flexwooncentrum ‘Hof van Elsenburg’ in Gemeente Rijswijk. Een tijdelijke woonplek voor in ieder geval bijna 90 statushouders en daarnaast andere spoedzoekers die dringend woonruimte nodig hebben.

Een bevlogen wethouder Gijs van Malsen, een betrokken gemeenteraad en de maatschappelijk geëngageerde woningcorporaties RijswijkWonen en Vidomes gingen ervoor. Met een mooie financiële injectie van het ministerie van BZK is in korte tijd een nieuw wijkje tot stand gekomen.

Maar zoals ik al in het Kaderdebat zei: ‘Een dak boven je hoofd maakt van je woonplek nog geen volwaardige leefomgeving. De bewoners moeten echt deel kunnen uitmaken van onze Rijswijkse gemeenschap.’

Daar horen voorzieningen bij:  kinderopvangorganisatie Morgen heeft lef getoond om kinderopvang te organiseren op het terrein. De gemeente heeft aangekondigd met een pilot #Startbanen voor in ieder geval 20 statushouders te beginnen. Integreren betekent mee kunnen doen, de Nederlandse taal op je stage/werkplek kunnen oefenen.

Eigen talenten moeten gezien, gewaardeerd en ontwikkeld kunnen worden.

Wil van Nunen

fractievoorzitter PvdA

Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen