Bestaanszekerheid in een onzekere tijd

Door Wil van Nunen op 9 november 2022

Bijdrage PvdA voor begrotingsdebat 2022
Begroting 2023 – 2026

Voorzitter,
We leven op dit moment in een tijd vol onzekerheden. Juist nu is de behoefte aan een daadkrachtig bestuur groot, ook in Rijswijk. Wat de PvdA betreft doen we er alles aan om een kloof tussen onze inwoners te voorkomen.

Financiën en lasten voor inwoners
Bestaanszekerheid is niet voor iedereen vanzelfsprekend. In een tijd waarin de rijksbijdrage voor onze gemeente de komende jaren gunstig uitpakt, vindt de PvdA het een prima plan om enkele lokale belastingen te verlagen, waarbij we de kwijtscheldingsregeling voor minima wel handhaven. Daarnaast moeten we wel zorgvuldig omgaan met het begrote overschot voor 2023. Het coalitieakkoord spreekt duidelijke ambities uit om een gezonde groei van Rijswijk te stimuleren. Dat houdt ook in dat we geld dienen te reserveren voor maatschappelijke investeringen in de komende jaren, zodat Rijswijk zich kan onderscheiden in de regio.

Gezien de groei van Rijswijk en onze ambities dienen we ook te investeren in ons eigen ambtelijk apparaat. Het formuleren van steeds meer lokale opgaven vergt ook een zorgvuldig management, goede ondersteuning en samenwerking. In die zin kijkt de PvdA ook reikhalzend uit naar de start en uitkomsten van de werkgroep ‘Samen naar beter.’

Armoedebeleid
Voorzitter, ook in Rijswijk is sprake van ‘nieuwe armoede’ onder een groep die de dagelijkse boodschappen en maandelijkse rekeningen niet meer kan betalen. Dit zijn niet alleen de bijstandsgerechtigden maar ook steeds vaker de werkenden, ook boven het sociaal minimum. Volgens dagblad Trouw van 25 oktober doen binnenkort mogelijk 40% meer klanten een beroep op de voedselbank.

Tim ’s Jongers, de nieuwe directeur van de Wiardi Beckman stichting, pleit ervoor om meer ervaringskennis (uit de doelgroep zelf) bij het beleid te betrekken. Niet eenmalig in een zaaltje voor een cadeaubon, maar structureel. Daar is de PvdA het van harte mee eens. Is dit College van plan om meer dan nu het geval is, ervaringen uit de doelgroep zelf bij het beleid te betrekken?
Dus de wijken ingaan en informatie ophalen, wat mensen echt nodig hebben? Graag uw reactie, hoe u dit ziet.

Integraal armoedebeleid moet volgens ons duidelijk zichtbaar worden in de domeinen wonen, werk, gezondheidsbevordering en de woonomgeving. U heeft daar eerste stappen in gezet in het college werkprogramma, maar papier is geduldig. We kunnen niet wachten tot u met concrete plannen komt. In dat kader willen wij u voorstellen om in 1 wijk in Rijswijk waar meerdere vraagstukken spelen een integrale aanpak te ontwikkelen samen met inwoners en maatschappelijke partners. Dus niet verkokerd vanuit de verschillende domeinen, maar vanuit een centrale regie, waarbij ieder haar eigen rol en verantwoordelijkheid heeft. Wat vindt u van dit idee? Voor de PvdA is dit een helder voorbeeld van maatschappelijk investeren in en samen met de wijken.

In het kader van ‘iedereen moet kunnen meedoen en sociale contacten leggen’ wil de PvdA samen met het CDA een amendement indienen om het OV in de regio voor jongeren en AOW-ers met een Ooievaarspas gratis ter beschikking te stellen voor een jaar. Dit amendement is gebaseerd op wat PvdA al enkele jaren geleden voorstelde. Na 1 jaar kunnen we evalueren of hier voldoende gebruik van is gemaakt.

Onderwijs en Welzijn
Voor de PvdA geldt dat ieder kind van jongs af aan gelijke kansen verdient op een gezonde toekomst. Dat betekent vroeg investeren in taalontwikkeling, kinderopvang en onderwijs. Wij ondersteunen uw ambitie om ongelijk te investeren in kinderen, daar waar het de gelijke kansen een extra impuls kan geven. U heeft samen met het Rijswijks Lyceum een convenant getekend om
een Rijke Schooldag mede te faciliteren. We zien dit graag uitgebreid naar andere schoolvormen. Pakt u dit samen met schoolbesturen op, wethouder?

We roepen u op om de aanpak bestrijding laaggeletterdheid van jong tot oud te intensiveren en beproefde ideeën in andere gemeenten in Rijswijk te lanceren. Een actieve aansluiting bij de Gelijke Kansen Alliantie kan u hier bij inspireren.

Wat betreft het welzijnswerk in onze gemeente zijn we benieuwd welke nieuwe samenwerking de gemeente met Welzijn Rijswijk gaat uitwerken. Voor de PvdA kan het niet zo zijn, dat we hetzelfde pakket van diensten bij deze organisatie neerleggen voor steeds minder geld, dat we ervoor over hebben. De PvdA heeft al eerder haar zorgen geuit over nalaten van indexering van de subsidie maar wel doorvoering ervan op de verhuur van maatschappelijk vastgoed.

Wat betreft het ouderenbeleid dienen we samen met enkele andere partijen een motie in om stapsgewijs te werken naar een dementie-vriendelijke gemeente. Wij roepen U op om de nulmeting, de scan van Alzheimer NL in te vullen en de uitkomsten mee te nemen in beleid.

Wonen
Voorzitter, het zal u niet verbazen dat de PvdA ruim aandacht vraagt voor betaalbaar wonen. Het wordt voor steeds meer mensen moeilijker om een betaalbare woning te vinden. Naast een gebrek aan sociale woningen en speculatie zoals de splitsing en verkamering van bestaande woningen vinden volgens de PvdA ook andere onwenselijke praktijken plaats in de private sector.
Wanneer een projectontwikkelaar 4x de huurprijs als inkomen eist om een woning te huren zijn we op de verkeerde weg bezig om de woningnood op te lossen. Wanneer komt de wethouder met duidelijke regels op het gebied van huisvesting- en doelgroepenbeleid? Er is geen tijd te verliezen.

Midden huur stimuleren via een eigen woonfonds is mooi, maar aan de onderkant van de woonmarkt wacht ook nog een grote groep op een betaalbare sociale huurwoning met een salaris tot 40.000 euro en een max huur van € 750,=. Dat zijn de beginnende politieagent, zorgmedewerker en docent. Wat doet u voor deze groep in de nabije toekomst? Kortom, hoe
houden we de 30% sociale voorrand in Rijswijk op peil? Hoe monitort u of er inderdaad in Rijswijk doorstroming plaatsvindt vanuit de sociale huur naar middenhuur? Wij zien de cijfers graag.

Verduurzaming van woningen dient betaalbaar te zijn voor iedereen. We dienen mede een amendement in, dat door GL al is genoemd. Wat betekenen de renovatie en nieuwbouw in te Werve Oost voor de huidige bewoners? Vindt na renovatie een nieuwe inkomenstoets plaats? Dat zou betekenen dat niet alle bewoners kunnen terugkeren.

(Sociale) veiligheid
We horen weinig meer van het College op onze signalering dat huiselijk geweld in Rijswijk vaker voorkomt dan in ons omringende gemeenten. Na een uitvoerig gesprek zou informatie over de duiding van deze gegevens worden verstrekt. Daarop hebben we niets meer gehoord. Graag uw reactie, ook wat betreft de samenwerking met andere gemeenten in de regio.
We zijn ook benieuwd of de burgemeester al meer te melden heeft over zijninzet om meer politiecapaciteit in Rijswijk te verwerven. Graag uw reactie.

Cultuur
Voorzitter, het is meer dan jammer dat Rijswijk sinds enkele jaren niet meer meedoet aan open monumentendag. Pakt deze wethouder van cultuur het initiatief weer op om samen met de Historische Vereniging een commissie hiervoor in te stellen? Graag reactie hierop.

Ook kijken we reikhalzend uit naar een notitie Evenementenbeleid, waarbij voor de PvdA bestaande maar ook zeker nieuwe evenementen, mits goed voorbereid, een kans dienen te krijgen.

Voorzitter, met 7 minuten spreektijd heb ik veel onderwerpen onbesproken gelaten. Die worden door ons zeker op een later moment ingebracht.
Voor nu: samen aan het werk voor een sociaal Rijswijk, waar bestaanszekerheid voor iedere inwoner geldt.

Fractie Partij van de Arbeid
Wil van Nunen

Ik ben Wil, en ik wil nu net als toen ik meer dan tien jaar geleden als raadslid voor de PvdA begon, een rechtvaardig Rijswijk. Al veel bereikt… De PvdA in Rijswijk is één van de oudste van het land: al meer dan 110 jaar zetten we ons in voor een sociaal Rijswijk waar iedereen

Meer over Wil van Nunen