Weekje uit mijn agenda

Door Gijs van Malsen op 16 april 2023

Deze werkweek telde vier dagen. En zat vol hoogtepunten.

Dinsdag mocht ik aanwezig zijn bij de presentatie van Fonds1818 over fondsenwerving. De opkomst was groot. Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze vrijwilligers kunnen werven en houden. En waar ze steun kunnen vinden om hun club overeind te houden. De boodschap van deze avond: vraag het aan de fondsen!

Woensdag stond ik tussen de bewoners van de pas gerenoveerde woningen in het Rembrandtkwartier. 93 sociale huurwoningen die helemaal zijn teruggebracht in oude stijl. Maar ook meteen duurzamer gemaakt. Wat me opviel was dat er meteen een hoop gezelligheid was in dit sociale wijkje. Een uniek project en een markante buurt die we moeten koesteren. Hier hebben Dura Vermeer en Rijswijk Wonen iets bijzonders neergezet.

Donderdag vond de opening van ‘NextGen Rijswijk’ plaats; het jongerencentrum van Welzijn Rijswijk. Een plek waar jongeren heen kunnen om te ontspannen door een potje Fifa te spelen of te darten. Maar ook een plek waar ze andere jongeren kunnen ontmoeten, in alle rust huiswerk kunnen maken of gewoon hun sores kunnen bespreken met lotgenoten of de bevlogen professionals van Welzijn Rijswijk Jeugd. Die professionals zijn overigens ook nog best goed in poolen, blijkbaar.

Vrijdag overhandigde het bestuur van Stichting Urgente Noden Rijswijk mij hun jaarverslag. Het was een goed gesprek over hoe we kansengelijkheid in Rijswijk kunnen bevorderen en hoe we samen kunnen werken naar een integraler armoedebeleid. We hebben meteen een aantal praktische tips meegekregen die we in het kader van ons onlangs aangenomen actieplan armoedebestrijding kunnen uitvoeren!

Zaterdag hesen we de regenboogvlag op het stadhuis. Dit deden we naar aanleiding van de oproep van het COC en uit solidariteit met de LHBTI+ gemeenschap. Rijswijk is een regenbooggemeente en tolereert geen geweld, tegen niemand. Wat er in Eindhoven is gebeurd is dan ook onacceptabel. We moeten ons in blijven zetten om een inclusieve gemeenschap te zijn.

Dag in dag uit zetten veel gedreven mensen zich in om van Rijswijk een nog mooiere stad te maken. En het vervult me met trots om hier onderdeel van te mogen zijn!

Gijs van Malsen
Wethouder Volkshuisvesting, Integratie, Emancipatie, Armoedebestrijding en Welzijn

Gebruikte foto’s onder andere van:
Robert Heijdemann, Ronald Mooiman, Mieke Ruigrok, Gemeente Rijswijk

Gijs van Malsen

Hallo, Rijswijk! Ik ben Gijs en ben wethouder in Rijswijk. Ik stel me graag even voor. Niet vies van cijfers Van huis uit ben ik sterrenkundige. Daarnaast ben ik ook nog bordspellenfanaat en hardloper. Maar vooral ben ik iemand die de feiten een warm hart toedraagt. Van cijfers ben ik dan ook niet vies, en

Meer over Gijs van Malsen