Thema avond armoede/ongelijkheid

5 september 2022

Thema avond armoede/ongelijkheid

Hoe kunnen we de armoede in Rijswijk tegengaan?
Denk en praat mee over armoedebestrijding tijdens de gezamenlijke ledenavond van PvdA en GroenLinks Rijswijk, met inleidingen van Tim ’s Jongers, directeur van de Wiardi Beckman Stichting en Rochelle Heerema, initiatiefneemster van de stichting Positive Minds.

De hoge inflatie en stijgende energiekosten zijn een grote bron van zorg en stress voor veel inwoners van Rijswijk die moeten rondkomen van een sociaal minimum. Het aantal kinderen in armoede in Rijswijk is significant hoger dan in vergelijkbare gemeenten (16% tegenover 12%). In wijken als Wilhelminapark en de Muziekbuurt groeit wel 40% van de kinderen op in sociaal minimum huishoudens.

Het goede nieuws is dat Rijswijk een wethouder armoedebestrijding heeft, met de opdracht armoede integraal te bestrijden: van onderwijs tot inkomen. Als collegepartijen hebben GroenLinks en de PvdA verantwoordelijkheid. Hoe kan het college op de korte en lange termijn inwoners van Rijswijk met geldzorgen écht helpen?

De avond wordt ingeleid door Tim ’s Jongers, directeur van de Wiardi Beckman Stichting (wetenschappelijk bureau van de PvdA). Hij is schrijver van het boek ‘Beledigende Broccoli, over de ervaringskennis van kwetsbare mensen’. Hij heeft als onderzoeker bij de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving onder andere gewerkt aan het indringende verhalenboek ‘Gezichten van een onzeker bestaan’.

Rochelle Heerema, initiatiefneemster van stichting Positive Minds, vertelt hoe ze door middel van de Leskist Kansrijk – Doorbreek de cirkel van armoede het taboe op armoede wil doorbreken. Ze richt zich hierbij in eerste op kinderen en maakt het ‘lastige’ onderwerp armoede op een laagdrempelige manier bespreekbaar. Rochelle werkt zo’n zeven jaar in het sociale domein en is o.a. betrokken bij de uitvoering van het armoedebeleid in Rijswijk.

Wanneer: woensdag 28 september 2022 om 20 uur.
Waar: paviljoen Te Werve, Huys de Wervelaan 110, 2283 TM Rijswijk.
Voor wie: leden van van GroenLinks Rijswijk, PvdA Rijswijk en geïnteresseerden.
Aanmelden: is niet verplicht, maar wordt gewaardeerd. Mail naar: [email protected]