Rijswijkse woningcorporaties positief over woonplannen PvdA

5 maart 2022

“Wonen is een recht. Niet iets dat je aan de markt kan overlaten.” Aldus Gijs van Malsen, lijsttrekker van de PvdA Rijswijk. Meer sociale huur, verduurzaming en passend aanbod voor senioren, studenten en starters – enkele elementen uit de woonplannen van de PvdA.

Van Malsen overhandigde het plan, in de vorm van een Woonmanifest aan de directeuren van Rijswijkse wooncorporaties. Rijswijk Wonen en Vidomes, samen goed voor bijna 9000 woningen in Rijswijk, zijn geïnteresseerd in de plannen van partijen, met de verkiezingen op komst.

foto: Hedwig Zeinstra – Rijswijk Wonen

“Er is een enorm tekort aan betaalbare woningen.” Zegt Rob van den Broeke, directeur van Rijswijk Wonen. “We verwelkomen iedereen die goede plannen heeft voor de woningmarkt. Het is uiteindelijk een politieke keuze om meer sociale huur te bouwen. Aan ons zal het niet liggen: wij willen, wij kunnen en de urgentie vraagt om actie.”

Het Woonmanifest bestaat uit acht speerpunten waarmee de PvdA de wooncrisis wil aanpakken. Van Malsen: “We willen bijvoorbeeld meer sociale huur. Minstens 30% in alle nieuwbouw. Dat zijn woningen waar mensen met een bruto-inkomen tot 3400 euro per maand in kunnen wonen. Het is onbegrijpelijk dat partijen als D66, Rijswijks Belang, VVD en CDA het bouwen van meer sociale huur actief tegenwerken in Rijswijk.”

“Er is een aantal misverstanden.” Zegt Daphne Braal, directeur van Vidomes. “Er wordt gezegd dat eerst de huidige woningvoorraad verduurzaamd moet worden, voordat we meer sociale huurwoningen kunnen bouwen. Maar we kunnen heel goed beide tegelijk doen. En niet elke huurwoning is hetzelfde. Verschillende groepen hebben verschillende behoeften. Daar moet je in de bouwplannen rekening mee houden.”

De plannen van de PvdA zich ook op het tegengaan van huisjesmelkers door het invoeren van een eigenbewoningsplicht. Ook verduurzaming, leefbare wijken en het tegengaan van leegstand zijn speerpunten van de partij.

Lees het Woonmanifest op pvda.nl/woonmanifest en onderteken hem ook!