PvdA Rijswijk: Stop de vluchtelingenstoelendans

25 maart 2022

“Het AZC terrein wordt geen grasveld,” stelt Gijs van Malsen, lijsttrekker van de PvdA Rijswijk. Hij verwijst hier naar een item dat het NOS Journaal over het AZC in Rijswijk maakte. van Malsen vervolgt: “Veel partijen zoals Beter voor Rijswijk wilden het AZC vorig jaar al sluiten. De PvdA heeft er samen met onder andere GroenLinks voor geijverd het langer open te houden, het maximaal haalbare bleek tot mei dit jaar.”

Vang Oekraïners gastvrij op
“De situatie nu is echter heel anders dan een paar maanden geleden,” gaat van Malsen verder. “Meer opvang is hard nodig. Het is goed dat Oekraïners zo barmhartig ontvangen worden. Maar het is niet goed dat we nu meer mensen gaan verdelen over plekken die toch al schaars zijn.

Er gaan nu stemmen op om de AZC locatie om te bouwen tot tijdelijke huisvesting voor onder andere Oekraïners en statushouders. Daar mogen andere vluchtelingen geen slachtoffer van worden. Er verdwijnen de komende maanden 5500 bedden, terwijl er juist duizenden meer nodig zijn.
We doen nu een stoelendans waarbij de meeste deelnemers al af zijn, voordat ze meedoen.”

Maar vergeet andere vluchtelingen niet
Wil van Nunen, PvdA raadslid in Rijswijk: “Het gaat hier niet alleen om Oekraïners, maar vooral om mensen uit bijvoorbeeld Syrië, Afghanistan en Jemen.
De Pvda Rijswijk blijft pleiten voor het openhouden van het AZC. Maar dit vraagstuk vergt ook regionale samenwerking om over het hele land meer plaatsen te creëren. Bijvoorbeeld door leegstaande kantoorpanden om te bouwen of meer gemeenten over te halen AZC’s te bouwen.

Mensen uit Oekraïne opvangen moet, maar het ontslaat ons niet van de verplichting ook andere vluchtelingen beter op te vangen. We moeten gastvrij zijn. Voor iedereen.”