Beantwoording vragen inzake Parttime werken naast behoud van uitkering

18 januari 2024

Beantwoording door het College van schriftelijke vragen (art.44) inzake ‘Parttime werken naast behoud van uitkering’ die op 10 december 2023 door onze fractievoorzitter Wil van Nunen aan het College waren gesteld. Dat deed zij naar aanleiding van de mogelijkheid voor inwoners in de gemeente Tilburg met een bijstandsuitkering, langer dan twee jaar parttime te gaan werken met behoud van de uitkering voor een bepaalde periode. Na zo’n periode van parttime werk naast je uitkering een opstap naar uitstroom (een vaste baan).

Inleiding:

De gemeente Tilburg wil inwoners die langer dan 2 jaar een bijstandsuitkering hebben de mogelijkheid bieden om parttime te gaan werken met behoud van de uitkering voor een beperkte periode.
Soms is parttime werk naast een uitkering nl. een opstap naar uitstroom (geen uitkering meer nodig) maar soms is parttime werk voor een groep inwoners het hoogst haalbare. Een deel van de
inkomsten mag dan worden behouden.

In de begroting 2024 en volgende jaren staat, dat de gemeente Rijswijk ook een proef wil starten met parttime werk naast een uitkering, ook om de uitgaven BUIG beheersbaar te houden. De PvdA-fractie juicht dit voorstel toe.

De PvdA-fractie heeft hierover de volgende vragen: / Het college heeft de vragen als volgt beantwoord:

1. Op welke termijn wil onze gemeente met de bovengenoemde proef starten?

Wij zijn voornemens om in het tweede kwartaal van 2024 in Rijswijk met een pilot te starten om werken met een uitkering voor mensen in Rijswijk lonender te kunnen maken en de
inkomstenverrekening voor de inwoners te verbeteren. Door gebruik te maken van de ruimte die de Participatiewet ons biedt.

2. Bent u het met de PvdA-fractie eens dat het initiatief in de gemeente Tilburg genaamd‘ inkomstenvrijlating’ een goede manier is om inwoners meer zelfredzaam te maken?

Ja, wij zijn van mening dat arbeidsinschakeling altijd bijdraagt aan het meer zelfredzaam maken van de inwoners. De inkomstenvrijlating zien wij als een instrument om het werken met behoud van uitkering lonender te maken. Zij houden door de vrijlating een hoger maandelijks inkomen over omdat een gedeelte van hun inkomsten niet verrekend wordt met de uitkering.
Ook motiveert de inkomstenvrijlating mensen om juist (parttime) aan het werk te gaan. Een bijstandsuitkering is een aanvulling op inkomen dat mensen zelf verdienen. Dit betekent dat het
inkomen met de uitkering wordt verrekend. Maar om het werken met behoud van uitkering voor mensen aantrekkelijker te maken bestaan er in de Participatiewet verschillende inkomstenvrijlatingen.  Deze staan in artikel 31 lid 2 van de Participatiewet.

3. Bent u bereid om mensen gedurende 6 maanden 25% van de inkomsten (tot een maximum) uit werk naast een uitkering te laten behouden? Graag een uitleg van het antwoord.

Deze inkomstenvrijlating wordt in Rijswijk al toegepast. Momenteel maken er gemiddeld zo’n twintig mensen per maand gebruik van deze regeling en wordt deze standaard toegepast wanneer iemand die een bijstandsuitkering ontvangt part-time aan het werk gaat of wanneer iemand met parttime werk instroomt in de bijstand. Het verschil tussen de aanpak van de gemeente Rijswijk en de gemeente Tilburg is dat Tilburg de inkomstenvrijlating pas toepast als iemand al twee jaar in de bijstand zit en in Rijswijk doen we dat gelijk.

4. Ziet u andere mogelijkheden om parttime werk naast een uitkering in Rijswijk mogelijk te maken? Graag een uitleg van het antwoord.

Parttime werk naast een uitkering zien we zeker als mogelijkheid voor de cliënten voor wie fulltime werk op dit moment te hoog gegrepen is. Uit landelijke cijfers komt namelijk naar voren dat als mensen eenmaal parttime werken de kans op uitstroom uit de bijstand drie keer zo hoog ligt in vergelijking met mensen die niet werken.
Vanuit de landelijke overheid zijn ze op dit moment bezig met een verbetertraject om de hardheden en knelpunten die mensen in de Participatiewet ervaren aan te pakken. Vanuit dit traject, genoemd de “Participatiewet in balans” zijn er verschillende verbetervoorstellen gedaan waar van wij verwachten dat deze in 2025 ingevoerd worden. Wij volgen dit traject met veel interesse en participeren hier ook actief in. Deze verbetervoorstellen hebben onder andere te maken met de inkomstenverrekening, inkomstenvrijlating en dergelijke en wij hopen u daar in de loop van 2024 verder over te kunnen informeren. Ook onderzoeken wij welke overige mogelijkheden wij in Rijswijk kunnen toepassen om het werken met behoud van uitkering lonender te maken.

Burgemeester en wethouders,

de secretaris,         de burgemeester,