Mijn eerste begrotingsdebat!

Door Max Stuijfzand op 11 november 2022

Op dinsdagmiddag 8 november 2022 om 15:00, een middag. De arena in, waarin alle politieke partijen hun visie mogen laten zien over hun mooiste Rijswijk, in woorden. Eerlijk gezegd een lange zit, met de ene slogan na de andere, met wisselende kwaliteit.

Het begrotingsdebat voor het jaar 2023.

Kansengelijkheid voor alle Rijswijkse burgers
En dan Wil, eindelijk Wil van Nunen, die namens de PVDA de toekomstig bestendige en een menselijke visie van onze partij schetst. Helaas is het nodig dat onze partij nogmaals moet benadrukken dat de kansengelijkheid tussen Rijswijkse bewoners, ongelijker is geworden. Hierin krijgt armoede in algemene zin veel aandacht in deze visie en de zwaarste lasten door de sterkste schouders te laten dragen. Hiervoor speciale aandacht voor de jonge Rijswijkers waar het allemaal begint en de school, als startpunt.

Wijkbudgetten, sociale sector en huiselijk geweld
Deze inbreng van Wil had niet compleet geweest als er niets benoemd zou worden over het woningen tekort, en specifiek de sociale huurwoningen die onder de 30 % is gezakt. Hierin blijkt dat Rijswijkse bewoners onvoldoende goede woonruimte kunnen vinden, in de huursector, maar vooral de sociale huursector. En mocht je al wel de luxe hebben om een sociale huurwoning te bemachtigen dan vraagt Wil expliciet aandacht voor huiselijk geweld achter de voordeur, waarin PVDA meer actie verwacht vanuit het college. Maar er ook meer geïnvesteerd zal worden in specifieke wijken, in burgers via wijkbudgetten.

Veel woorden en trots op de PVDA-oproep
Het was een middag met veel woorden, waarbij ik vooral trots ben en was op de PVDA-oproep aan iedereen, “Samen aan het werk voor een sociaal Rijswijk, waar bestaanszekerheid en kansengelijkheid voor iedere inwoner een recht is”.

Een inspirerende dag
Vooral door deze PVDA-bijdrage, is het alsnog een inspirerende middag geworden met juiste aandacht voor de juiste zaken die het nodig hadden en hebben door uiteraard eigen moties en gesteunde moties.

Met speciale dank aan Wil en Erik voor deze mooie bijdrage, deze dag.

gebruikt: Screenshot Visual begroting 2023 Gemeente Rijswijk

Max Stuijfzand

Hierbij stel ik mezelf graag voor aan alle Rijswijkers. Mijn naam is Max Stuijfzand, en ik ben trotse man van Joyce. Wie is Max? Niet geboren maar wel getogen in Rijswijk, deels opgegroeid in de buurt van de Karel Doormanlaan (Huis te Lande) en de Albert Schweitzerlaan (Stervoorde). Als een van de eersten kwamen we

Meer over Max Stuijfzand