Leergeld

Door Gijs van Malsen op 24 maart 2023

Leergeld

6 op de 10 huishoudens heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, het SCP becijferde dat zo’n 16% in vrijwel permanente onzekerheid leeft, waarvan 6% in het zogenaamde “precariaat”.

Ondertussen neemt de kansenongelijkheid alleen maar toe en zien veel mensen door de uitkeringsbomen het bestaanszekerheidsbos niet meer.

Daarom vond ik het zeer inspirerend om te zien hoe de gehele raad achter ons Actieplan Armoedebestrijding+ stond. Het werd unaniem aangenomen! Met een aantal hele goede aanvullingen vanuit de raad.

Hiermee geven we een impuls aan armoedebestrijding in de Gemeente Rijswijk. We vergroten de kansengelijkheid op korte termijn door onder andere subsidies aan de Voedselbank

Haaglanden en het beter onder de aandacht brengen van Bijzondere Bijstand, ook voor de middeninkomens.

Daarnaast bouwen we door aan het integrale armoedebeleid. Dit plan zet daar de eerste stappen naartoe. Door bijvoorbeeld te onderzoeken wat het uitbreiden van de doelgroep voor gemeentelijke regelingen gaat kosten. Nu krijgen Rijswijkers met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum daar toegang toe. Maar we willen kijken wat het kost om dat uit te breiden naar bijvoorbeeld 150% of 170%.

Kers op de taart is het opstarten van een klankbordgroep. Al werd er door de raad geopperd er eerder een actiegroep of stuurgroep van te maken. Deze groep moet namelijk vooral dingen gaan dóen. Hij bestaat namelijk uit zowel ambtenaren, professionals en mensen met echte ervaringskennis. De mensen die gewoonlijk doelwit zijn van ons beleid krijgen zo de kans om beleid te máken.

De komende twee jaar is er voor deze groep  € 200.000,-  om pilots te bedenken en uit te voeren. Denk hierbij aan voorbeelden, zoals het geven van leergeld aan mensen die het niet breed hebben om vaardigheden te leren waar veel vraag naar is. Of het kwijtschelden van fraudeschuld als hiermee rust gecreëerd kan worden (en meteen bezuinigd kan worden op het veelal extreem dure netwerk van professionals dat rondom deze mensen opgetuigd wordt). Die laatste voorbeelden komen van het

Instituut voor Publieke Waarden (IPW) trouwens. Maar het is de bedoeling dat de klankbordgroep vooral zélf aan de slag gaat.

Gijs van Malsen

wethouder

Gijs van Malsen

Hallo, Rijswijk! Ik ben Gijs en ben wethouder in Rijswijk. Ik stel me graag even voor. Niet vies van cijfers Van huis uit ben ik sterrenkundige. Daarnaast ben ik ook nog bordspellenfanaat en hardloper. Maar vooral ben ik iemand die de feiten een warm hart toedraagt. Van cijfers ben ik dan ook niet vies, en