Is er sprake van stijgende kinderarmoede in Rijswijk?

4 september 2023

Vorige week is de Schoolspullenpas weer uitgereikt aan kinderen met een Ooievaarspas. Daarnaast zijn particuliere giften ingezameld omdat de Schoolspullenpas niet alle kosten dekt, mede vanwege kostenstijging. Dit is een landelijk probleem. De gemeente Den Haag geeft gezinnen om wie het gaat, daarom een hoger bedrag.

In Rijswijk waren 2 acties met particuliere giften nodig om alle kinderen met Ooievaarspas de benodigde schoolspullen uit te reiken.

De PvdA fractie heeft naar aanleiding van dit bericht de volgende artikel 44-vragen:

1. Het aantal verstrekte Ooievaarspassen aan gezinnen met kinderen is in Rijswijk fors gestegen.
    Kunt u aangeven hoe hoog deze stijging is?
    Hoeveel aanvragen verwacht u in de komende tijd?
  2. Naar aanleiding van vraag 1 ontvangen wij graag een genuanceerd overzicht van gestegen armoede in Rijswijk onder diverse groepen in onze gemeente, met speciale focus op kinderen.
    Kunt u dit toezeggen op korte termijn?
    Welke oorzaken zijn voor de gestegen armoede aan te wijzen? (denk aan hoge inflatie, energieprijzen, aantal bijstandsgerechtigden etc.)
  3. In onze buurgemeente Den Haag zijn de regelingen voor gezinnen met een Ooievaarspas royaler en keert men ook een hoger bedrag uit per kind.
    Bent u het met ons eens dat het niet moet uitmaken of je in Den Haag of Rijswijk opgroeit wat betreft gelijke kansen op ontwikkeling?
    Bent u van plan dit verschil in het komende jaren op te heffen en juist te investeren in de kansengelijkheid van Rijswijkse kinderen?
  4. In de begroting 2023 e.v. jaren is opgenomen dat kindregelingen zijn gebaseerd ‘op de actuele behoefte van rechthebbende kinderen. We blijven het komende jaar inzetten op het bieden van meer maatwerk.’ Er wordt geëvalueerd in ‘hoeverre het flexibele aanbod van de kindregelingen voldoet aan de behoefte van kinderen die opgroeien in armoede.’
    In hoeverre is het hier genoemde beleid te rijmen met de praktijk, in dit geval de veel grotere behoefte aan ondersteuning van kinderen bij de aanschaf van schoolspullen?

Namens de PvdA fractie

Wil van Nunen
Max Stuijfzand

Onze artikel 44 vragen: Is er sprake van stijgende kinderarmoede in Rijswijk?

Artikel GrootRijswijk: Schoolspullenpas dekt niet de echte kosten