De grote uitdagingen voor onze gemeente

4 juli 2023

De grote uitdagingen voor onze gemeente

Inbreng PvdA tijdens het kaderdebat 2023

De PvdA benadrukt de grote uitdagingen waar Rijswijk voor staat, waaronder betaalbare huisvesting, eerlijk werk, gelijke kansen en een sociale overgang naar duurzame energie. Wij pleiten voor gezamenlijk protest tegen de voorgestelde bezuinigingen op het gemeentefonds, die kunnen leiden tot sluiting van bibliotheken en buurthuizen.

Armoedebestrijding

De PvdA prijst het sociale beleid van het huidige college, met name op het gebied van armoedebestrijding. Wij pleiten voor een brede aanpak van armoede, aangezien financiële armoede vaak samengaat met andere problemen. Wij vragen daarom om voorschoolse taalprogramma’s gratis aan te bieden voor kinderen uit gezinnen met lage inkomens en dienen een motie in.

“Laten we de cirkel van kansenongelijkheid van vaak generatie op generatie in Rijswijk doorbreken.”

Hof van Elsenburg

De PvdA stelt voor dat tijdelijke bewoners van het Hof van Elsenburg volledig worden geïntegreerd in de Rijswijkse gemeenschap. Wij willen dat statushouders tijdens hun inburgeringstraject actief begeleiding krijgen naar werk en dat kinderen deelnemen aan sport en cultuur. Wij vragen welke initiatieven de gemeente neemt en willen daarnaast snel informatie ontvangen over de bezetting van de flexwoningen.

Volkshuisvesting

De PvdA uit bezorgdheid over het tekort aan sociale huurwoningen in Rijswijk. Wij vragen wanneer er plannen worden gepresenteerd om de verwachte daling van 30% naar 24 % te stoppen en wanneer er nieuwe locaties voor sociale woningbouw worden voorgesteld. Wij dienen samen met Groenlinks en D66 een motie in om een visie aan de raad te presenteren op volkshuisvesting en willen informatie over de woonvraag onder Rijswijkers en het aantal vrijgekomen corporatiewoningen door de realisatie van 100 woningen vanuit het Woonfonds.

“De PvdA zal iedere dag keihard werken aan een meer sociale, diverse en duurzame gemeente waar voor iedereen een plek is om zich thuis te voelen.”

Jeugd en jongeren

De PvdA is blij met de verbeteringen in het jeugd- en jongerenwerk, maar vraagt naar de plannen voor een voorziening voor deze doelgroep in Rijswijk Buiten/Hoekpolder. Wij uiten bezorgdheid over de financiële situatie van het jeugd- en jongerencentrum Don Bosco en dienen een motie in voor een meerjarenplan en meer financiële zekerheid voor Don Bosco. De PvdA belooft zich elke dag in te zetten voor een sociale, diverse en duurzame gemeente waar iedereen zich thuis kan voelen.

PvdA Motie geen financiele drempels in voorschoolse peuteropvang

PvdA Motie Een sterke positie voor Don Bosco