College beantwoordt onze vragen over: Hoge cijfers huiselijk geweld in Rijswijk

24 maart 2022

Hoge cijfers huiselijk geweld in Rijswijk

Op 23 februari jl heeft de PvdA fractie artikel 44 vragen gesteld over de hoge cijfers huiselijk geweld in Rijswijk in vergelijking met veel regiogemeenten. Deze cijfers baarde onze fractie grote zorg!

Het college heeft inmiddels onze vragen als volgt beantwoordt.

In vergelijking met veel regiogemeenten scoort Rijswijk hoog op het aantal meldingen huiselijk geweld en specifiek op meldingen (ex-)partnergeweld (bron CBS). Ook in de pre-Coronatijd staken de cijfers in Rijswijk negatief af ten opzichte van vergelijkbare gemeenten in de regio. Dit baart de PvdA-fractie grote zorg.

1. Bent u ervan op de hoogte dat deze cijfers hoger zijn dan in de meeste regiogemeenten (Haaglanden) maar ook hoger dan in bv. Delft of Leiden?
Ja, daar zijn wij van op de hoogte.

2. Zo ja, wat zijn achterliggende oorzaken van deze hoge meldingen in Rijswijk? Welke kenmerken vallen op (denk aan wijken, leeftijdsgroep, gezinsgrootte)? We ontvangen graag een concrete duiding van de cijfers.
We zien inderdaad dat het aantal meldingen (ex-) partner geweld het hoogste is van heel Haaglanden. Inhoudelijk kunnen we niet duiden waarom dit percentage hoger is in Rijswijk dan in andere gemeenten. Een verklaring kan zijn dat de meldingsbereidheid in Rijswijk hoog is, bijvoorbeeld omdat de meldcode in Rijswijk beter is geïmplementeerd waardoor er meer meldingen zijn ontvangen. Ook is de politie zeer alert; vanuit de politie ontvangt Veilig Thuis de meeste meldingen. Daarnaast kunnen verklaringen liggen in de risicofactoren. Rijswijk is een zeer stedelijk gebied met een hoog percentagescheidingen en armoede, wat een risico vormt voor huiselijk geweld.

We verwachten dat het dashboard Ketenmonitor van Veilig Thuis binnenkort operationeel is. In dit dashboard kunnen we specifiek inzoomen op Rijswijk. Met dit dashboard krijgen we inzicht in
bijvoorbeeld het aantal her- meldingen, de aard van het geweld en krijgen we zicht op de effectiviteit van de keten. Het dashboard maakt inzichtelijk aan welke partij Veilig Thuis een casus heeft
overgedragen en hoe het vervolg van eventuele hulp wel of niet tot stand is gekomen. De monitor is bedoeld als middel om het gesprek met elkaar te voeren over de samenwerking in de huiselijk geweld keten – met als doel de aanpak huiselijk geweld sluitend te maken.

3. Welke verschillende (maatschappelijke) partners spelen naast de gemeente een rol bij de aanpak? Is voldoende expertise en samenwerking in Rijswijk aanwezig bij monitoring van de situatie en nazorg? Graag toelichting op het antwoord.
Huiselijk geweld wordt gezamenlijk met de regiogemeenten bestreden conform de regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld Haaglanden en het bijbehorende uitvoeringsprogramma. Daarnaast werken we in Rijswijk met een groot aantal partners aan het structureel stoppen van geweld en het voorkomen van geweld door in te zetten op preventie. Denk daarbij aan partners vanuit zorg- en welzijn zoals het jeugdteam en sociaal wijkteam, Kwadraad, Veilig Thuis, de Waag, Gecertificeerde Instellingen, Perspectief, volwassen- en jeugd GGZ maar ook vanuit de strafketen zoals de politie, zorg- en veiligheidshuis, Reclassering en Openbaar Ministerie ect.

We zetten in op een kwaliteitsverbetering van casus- en procesregie in Rijswijk door medewerkersvan het jeugdteam en sociaal wijkteam samen met professionals van Gecertificeerde Instellingen (JB West en William Schrikker) te trainen in het samenwerken rondom een casus. Elementen zoals het ‘spreken van dezelfde taal’ en het toewerken naar structurele veiligheid en herstel krijgen daarbij extraaandacht. De training start deze maand en wordt geborgd in een leernetwerk.

Wat extra aandacht krijgt is de 3e fase, namelijk herstel en nazorg. Dit is de fase waarin hetorganiseren van goede nazorg voor slachtoffers, plegers en kinderen ter voorkoming van hermeldingen een belangrijk onderdeel is. Rijswijk sluit aan bij het regionale scholingsaanbod dat vanuit de Regiovisie is ontwikkeld om alle professionals in onze gemeente nog meer op te leiden en te ondersteunen bij het adequaat en effectief handelen in deze onveilige situaties.

4. Welke specifieke aanpak hanteert de gemeente met partners bij hermeldingen van huiselijk geweld? Hoe wordt een veilige woon-/thuissituatie voor slachtoffers (en andere gezinsleden)
geborgd?
Zie vragen 2,3 en 5

5. Op welke wijze (aanpak) werkt u er met partners doelgericht aan om het aantal meldingen in Rijswijk op korte termijn te verminderen?
Onze aanpak is gericht op het verminderen van het aantal her-meldingen en op het structureel terugdringen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Het daadwerkelijk stoppen van geweld vraagt om een lange adem. Ook is multidisciplinair werken noodzakelijk, evenals hulp op maat, gericht op het stoppen van geweld. Het doel is samen met de
direct betrokkenen te komen tot oplossingen en niet meer praten over cliënten.
Conform het uitvoeringsprogramma Aanpak Huiselijk geweld zetten we met name in op de volgende zaken:
– Multi Disciplinair Aanpakteam MDA++
– Intensief Casemanagement (ICM)
– Kwaliteitskader Werken aan veiligheid voor lokale teams
– Gefaseerd samenwerken aan veiligheid

Voor een uitgebreide toelichting op deze instrumenten verwijzen we naar de regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld en het bijbehorende uitvoeringsprogramma te vinden op:
Regiovisie Aanpak Huiselijk Geweld Haaglanden – Meldcode Haaglanden

Burgemeester en wethouders,