Rijswijks politiek talent op één kussen

16 december 2021
Rijswijks politiek talent op één kussen

Foto: Peter van Zetten

Gijs van Malsen en Merel van Rooy, in het dagelijjs leven een stel, staan beiden op de verkiezingslijst van de PvdA in Rijswijk.

‘Rijswijks politiek talent op één kussen’

Bron: Telegraaf – door Marieke van Essen

RIJSWIJK De één is lijsttrekker, de ander staat op plaats 5. Gijs van Malsen (32) en Merel van Rooy (30) uit Rijswijk zijn twee talentvolle nieuwkomers op de verkiezingslijst van de lokale PvdA. En als beiden in maart worden gekozen is dat dubbel feest: de raadsleden in spé zijn namelijk een stelletje.
In hun fraai verbouwde herenhuis in Leeuwendaal, waar het echtpaar sinds een jaar samen met hun dochtertjes woont, liggen de dikke dossiers opgestapeld. In de gang staat een groot aantal bordspellen, dat het echtpaar inzamelt voor minder draagkrachtige inwoners.

Flinke boost
Het is meteen duidelijk: hier woont een ambitieus en sociaal stel, dat de PvdA zomaar eens een flinke boost zou kunnen geven. „Nu we met de campagne bezig zijn, hebben we ook steeds vaker inhoudelijke discussies. Het scheelt dat we bij dezelfde partij zitten, dus enorm knetteren doet het niet”, zegt Merel lachend.

Een van de speerpunten – ook – in huize Van Malsen-Van Rooy is de klimaattransitie. „Dat is de uitdaging van vandaag”, zegt Gijs. „Klimaatverandering vergroot nu de ongelijkheid: lage inkomens worden harder geraakt door hoge energierekeningen. In sociale huurwoningen in Rijswijk is het tijdens steeds hetere zomers niet uit te houden, er moet snel worden geïsoleerd. Juist de gemeente moet ervoor zorgen dat transitie eerlijk is, iedereen gaat mee.”

Schone straten
Ook gaan ze voor groene, schone straten. „Het begint met kleine dingen. Variërend van de vele mondkapjes op straat tot grofvuil dat te lang op de stoep staat. En er zouden minder hitte-eilanden in Rijswijk moeten zijn. Iedereen heeft recht op groen.”

Verder ligt er volgens Gijs en Merel op sociaal vlak een flinke uitdaging: „Bijna twee van de tien kinderen leven hier in armoede. Dat is meer dan gemiddeld en daar krijg ik wel pijn in m’n hart van”, bekent Gijs.

„Ook zijn er nog flinke stappen te maken op het gebied van laaggeletterdheid. In deze gemeente ligt dat op tien procent.” Dat de twee de onderwerpen in de Rijswijkse gemeenteraad ook goed voor het voetlicht kunnen brengen, bestaat geen enkele twijfel.

Beiden zijn via de United Netherlands, die onder andere de Algemene Vergadering van de United Nations naspeelt, door de wol geverfde debaters.

Tijdens een bijeenkomst in Amerika met meer dan vierhonderd deelnemers ging Gijs er zelfs met een prijs vandoor.