Rijswijk kiest voor inclusie: geen ruimte voor discriminatie!

Door Erik van der Veer op 16 oktober 2024

Rijswijk kiest voor inclusie: geen ruimte voor discriminatie!

Vandaag is een belangrijke dag voor Rijswijk! De gemeenteraad van Rijswijk heeft het Inclusie- en Antidiscriminatiebeleid (RV 24-052) met een overtuigende meerderheid aangenomen: 27 stemmen voor, slechts 2 tegen. Het is een duidelijke boodschap aldus Erik van der Veer, “Discriminatie hoort niet thuis in onze stad, en samen bouwen we aan een toekomst waarin iedereen welkom is”. We zetten hiermee flinke stappen vooruit en borgen dit in de komende jaren. Wethouder Gijs van Malsen kan met het aangenomen raadsvoorstel aan de slag!

Zichtbare inclusie: motie ‘Artikel 1 in Huis van de Stad’ aangenomen
Naast de goedkeuring van de Inclusie- en Antidiscriminatieagenda, heeft de gemeenteraad ook de motie ‘Artikel 1 in Huis van de Stad’ aangenomen. Deze motie, ingediend door GroenLinks, PvdA, Partij voor Gelijkheid en Rechtvaardigheid, CDA, en D66, onderstreept het belang van artikel 1 van de Grondwet, dat gelijke behandeling garandeert. Door dit artikel zichtbaar te maken in het Huis van de Stad, bijvoorbeeld via een kunstwerk of plaquette, geeft Rijswijk een krachtig signaal dat discriminatie en uitsluiting onacceptabel zijn. Dit initiatief wordt gekoppeld aan voorlichtingsactiviteiten en gesprekken over diversiteit en inclusie, met betrokkenheid van partners en kinderrechtenambassadeurs.

Op naar een inclusieve toekomst
Met deze agenda en motie in de hand beginnen we aan een noodzakelijke reis. De PvdA Rijswijk blijft strijden voor een samenleving waarin iedereen een gelijke kans krijgt, waarin discriminatie keihard wordt aangepakt, en waarin we verder kijken dan onze verschillen. We nodigen iedereen uit om met ons mee te bouwen aan een beter, rechtvaardiger Rijswijk.

Sluit je aan—doe mee voor een eerlijker Rijswijk!
Wil jij bijdragen aan een Rijswijk waarin iedereen meetelt? Dit is jouw kans om verschil te maken. Neem contact op met de PvdA Rijswijk en sluit je aan bij onze beweging voor inclusie, gelijkheid en een stad waarin niemand buitengesloten wordt.

Erik van der Veer

Raadsvoorstel Inclusie- en antidiscriminatiebeleid (RV 24-052)

Inclusie- en antidiscriminatie agenda Rijswijk 2024 (RV 24-052)

Motie Artikel 1 in Huis van de Stad (GL PvdA PG&R CDA D66)