Met lef samen de Kloof in Rijswijk dichten

25 februari 2022

Met lef samen de Kloof in Rijswijk dichten

Hoe kan de Kloof in Rijswijk worden gedicht zodat iedereen gelijke kansen in het leven heeft vanaf jonge leeftijd?

Daarover ging het woensdagavond in het rondetafelgesprek dat de PvdA Rijswijk met PvdA-avondvoorzitter Ulla de Wreede organiseerde in de schouwburg. De focus lag deze avond op onderwijskansen. Diverse sprekers van kinderopvang t/m MBO, de Gelijke Kansenalliantie en Positive Minds deelden met de ruim 40 aanwezigen hun ideeën en ervaringen. En vanuit de zaal kwamen veel vragen en feedback.

Er zijn in Rijswijk al mooie voorbeelden in de praktijk zoals de Leskist Armoede, het grote bereik van peuters (90%) in de voorschoolse educatie en de pilot op basisscholen met schoolmaatschappelijk werk en een jeugdmaatje vanuit de gemeente.

Maar er is ook nog heel veel werk te verrichten om iedereen in Rijswijk echt gelijke kansen te bieden. Zo zou jeugdzorg directer verbonden moeten zijn met kinderopvang/scholen (liefst in 1 portefeuille bij 1 wethouder). Administratieve regels en een gevoel van schaamte zorgen er vaak voor dat leerling-informatie niet goed kan worden overgedragen naar andere professionals. Meer ontschotting in denken, doen en financiële potjes kan ervoor zorgen, dat ook in Rijswijk leerlingen en hun ouders sneller geholpen worden in een passend onderwijstraject. Een keuze die de PvdA ook maakt: bekijk gelijke kansen en armoedebestrijding als onderdeel van al het beleid.

Heterogene wijken zorgen ervoor dat kinderen op de basisschool met andere kinderen leren en spelen. Maar dan moet er ook voor diverse groepen worden gebouwd in 1 wijk. Een stop op sociale nieuwbouw, zoals nu het geval is, is niet goed voor gemengde scholen. En het is ook niet goed voor het aantrekken van leerkrachten en docenten die nog recht hebben op een sociale huur-/koopwoning, maar die in Rijswijk niet kunnen vinden.

Het Rijswijks Lyceum toont met hun masterplan echt lef door hun leerlingen alleen in kleine groepjes en op maat onderwijs te bieden. Dat is ongelijk investeren in leerlingen en dus meer in jongeren die dat echt nodig hebben. Erg inspirerend! Ze doen dit nu met eigen geld (schoolbestuur), maar dit verdient meer aandacht, ook vanuit onze gemeente.
Terecht dat het MBO de machine van emancipatie werd genoemd. Met een faalervaring (niet toegelaten op Havo) komen jongeren vaak binnen. Door ze ‘op te tillen’ kunnen ze het beste uit zichzelf halen. Daar werkt ROC Mondriaan met veel succes aan.

Het is duidelijk dat er geen pasklare oplossingen klaarliggen om de Kloof te dichten in het onderwijs in Rijswijk. De Gelijke Kansenalliantie biedt met onderzoek en good practices wel veel handvatten. Scholen en gemeenten kunnen zo leren van elkaar en een stap verder zetten.
Dus gemeente Rijswijk: sluit je snel aan bij deze prachtige Alliantie!

Met een drankje achteraf werd nog nagepraat over wat we samen kunnen doen om gelijke kansen voor ieder kind een stapje dichterbij te brengen. De PvdA Rijswijk is van plan om in het kader van de Kloof in Rijswijk ook op andere thema’s (bv. wonen) gesprekken te organiseren.