Gemeentediensten
Bestaanszekerheid: gemeente maakt een thuis voor iedereen mogelijk.
Overheden hebben de afgelopen jaren veel vertrouwen verspild. Van grote tot kleine zaken, ook de gemeente Rijswijk laat steken vallen. Rijswijk gaat mensen voortaan naar menselijke maat behandelen, niet meer als klanten. De dienstverlening vanuit het stadhuis is gericht op de mens; niet op het systeem.
Dus geen lange wachttijden aan de telefoon; adviezen om niet over aanvragen van paspoort tot bouwvergunning enz. Iedereen krijgt altijd antwoord binnen een redelijke termijn.
Als iedereen mee moet doen, dan is digitale geletterdheid een voorwaarde. De gemeente zorgt ervoor dat ouderen digitaal geletterd worden.
Wat de PvdA gaat doen:
- Er komt een zelfstandige ombudsman die erop toeziet dat het stadhuis gericht is op de mens en niet op het systeem.
- Gemeentepersoneel behandelt de inwoners altijd met een glimlach en daar staat tegenover dat onbeschoft gedrag van inwoners tegenover het gezag streng doch rechtvaardig wordt gecorrigeerd.
- Appgroepen en buurtpreventieteams doen voor de gemeenschap ongelooflijk belangrijk werk. De PvdA ziet graag dat deze vrijwilligers hun werk goed kunnen blijven doen. Leden van buurtpreventieteams die dat willen, kunnen blijven rekenen op ondersteuning vanuit het stadhuis. De mogelijkheid om BHV-cursussen te volgen, EHBO-diploma’s te halen wordt gefaciliteerd en uitgebreid.
- In ieder raadsvoorstel worden de footprint van het voorstel in beeld gebracht.
- De begroting wordt duurzaam.
- De gemeente heeft een zorgplicht. De klimaatcrisis zorgt voor extreme weersveranderingen, zeker ook in deze situaties heeft de gemeente extra oog voor kwetsbaren en ouderen.
- Eens per jaar houdt de gemeente met 100 burgers een avond om de grote Rijswijkse problemen en hun aanpak te bespreken.