“Goedemorgen, met Vidomes. Waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Die vraag hoorde ik vaker dan ooit had verwacht toen ik onlangs een ochtend mee mocht luisteren en kijken bij het contactcentrum van Vidomes. Samen met Rijswijk Wonen en Habion zijn zij de grote drie woningcorporaties in de Gemeente Rijswijk. Samen bezitten ze naar schatting zo’n 8000 sociale huurwoningen in onze stad.
De veelzijdigheid van de vragen viel me op. Soms belden mensen met een vraag over een rekening, dan weer een klacht over het balkon. Maar ook de vakkundigheid van de medewerkers was mooi om te zien. Ze waren op ieder moment behulpzaam en rustig. Zo werd elke vraag, hoe complex ook, in goede banen geleid.
Natuurlijk kunnen niet elk van de pakweg 200 telefoontjes en berichten per dag meteen met een pasklare oplossing afgerond worden. Vaak komt er een aannemer, klusjesman of energieleverancier aan te pas. Of is het probleem complexer dan gedacht.
Er is veel geduld, expertise en goede communicatie nodig om mensen niet van het kastje naar de muur te sturen. Ook tussen woningcorporaties en gemeenten. Meestal gaat dat goed, maar soms ook niet. En dan komen huurders bijvoorbeeld bij de wethouder uit. En dat is ook de bedoeling. Maar ik heb nu wel nog meer begrip gekregen voor de mensen in de eerste lijn. En ik kan van hun communicatievaardigheden nog zeker veel leren!
Vol inspiratie keerde ik weer huiswaarts. Echt een leerzame ochtend. Ik raad iedereen die met woningcorporaties te maken heeft dit ook een keer te doen.
Mocht je meer willen weten, schroom niet contact met me op te nemen!
Gijs van Malsen
Wethouder Volkshuisvesting, Integratie, Emancipatie,
Armoedebestrijding en Welzijn