Ledencolumn ‘Vitamine D uit de basisverzekering of niet?’

29 mei 2022

Ledencolumn:  ‘Vitamine D uit de basisverzekering of niet?’

Ik vernam dat minister Kuipers (D66) vitamine D uit de zorgverzekering wil halen (Trouw, zaterdag 28 mei jl.).

Een duivels dilemma
Het is een duivels dilemma: minima extra kosten opleggen in deze dure tijd, willen we als PvdA voorkomen. Het raakt ook heel specifieke groepen: kinderen, ouderen, mensen met een donkere huid en mensen die weinig buiten komen. Bovendien werkt het preventief voor veel duurdere interventies.
Maar, vitamine D via de apotheker kost 79 euro. En bij de drogist 7,90 euro. Maatschappelijk voor die extra kosten bij de apotheker betalen – lijkt mij ook onwenselijk.

Wat zijn mogelijke oplossingen?
De makkelijkste is een bonnetje van de drogist kunnen declareren bij een zorgverzekering.
Anders potjes vitamine D meegeven bij de huisarts en dan 7,90 bij het consult optellen.

Ook boeiend is om de data van zorgverzekeraars over gebruikers te analyseren. Kuipers zegt dat vitamine D via de verzekering nu 115 miljoen per jaar kost.  1,5 miljoen mensen krijgen op deze manier hun vitamine à 79 euro per jaar. Zijn daar zwaartepunten in te ontdekken? Kunnen we hen anders adviseren?

Gemeentelijk oplossen?
Mocht het onverhoopt doorgaan zonder oplossing voor mensen die de kosten niet kunnen dragen, kunnen we een gemeentelijke aanpak verzinnen. Gemeentelijke weggeefpunten, bijvoorbeeld bij het stadhuis, de voedselbanken of weggeefwinkels?

Wat vindt u ervan? Vitamine D uit de basisverzekering of niet?

Merel van Rooy