Samenwerken aan versterking van de regio

3 oktober 2024

Samenwerken aan versterking van de regio

Woensdag 2 oktober 2024 hebben Erik van de Veer en Max Stuijfzand namens de PvdA gemeenteraadsfractie een intensieve MRDH-bijeenkomst bijgewoond in het mooie Vakwerkhuis te Delft.

Het doel van deze sessie was o.a. het bespreken van de rol en koers van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) in samenwerking met de 21 aangesloten gemeenten, met speciale aandacht voor de thema’s op het gebied van mobiliteit, economie en democratische legitimiteit.

Deze belangrijke thema’s werden dus uitgebreid besproken gericht op de samenwerking en de toekomst.

Democratische legitimiteit en raadsbetrokkenheid
Een cruciaal onderwerp van discussie was de democratische legitimiteit van de MRDH. Er is toenemende zorg dat burgers zich niet betrokken voelen bij de besluitvorming. Dit bleek ook uit de gesprekken over inwonersbetrokkenheid, waarin benadrukt werd dat veel mensen ervaren dat ze weinig inspraak hebben in belangrijke beslissingen, vooral op het gebied van vervoer. De fractie pleit daarom voor meer aandacht voor raadsbetrokkenheid, waarbij er wordt gekeken naar het vergroten van de invloed van gemeenteraadsleden binnen het MRDH-besluitvormingsproces.

Mobiliteit en de mobiliteitsvisie 2050
Mobiliteit blijft een belangrijk vraagstuk binnen de MRDH. Er werd uitvoerig gesproken over de mobiliteitsvisie van 2050, waarbij de focus meer komt te liggen op vervoer dan op bredere mobiliteit. Er heerst echter onvrede over de scheve verhouding tussen lokaal en regionaal belang. Lokale kwesties worden niet altijd goed meegenomen in de bredere regionale plannen. De PvdA-fractie onderstreepte dat de Vervoersautoriteit meer aandacht moet geven aan de behoeften van lokale gemeenschappen om de verbindingen tussen steden en dorpen in de regio te versterken.

Economisch vestigingsklimaat en samenwerking tussen gemeenten
De samenwerking tussen de 21 aangesloten gemeenten biedt kansen, maar roept ook vragen op over de meerwaarde voor de afzonderlijke gemeenschappen. De PvdA-fractie benadrukte de noodzaak om het unieke economisch vestigingsklimaat van de regio beter uit te dragen. Men was het erover eens dat er onvoldoende een eigen verhaal is vanuit de MRDH en dat er te veel wordt vertrouwd op nationale keuzes in plaats van proactief regionale kansen te benutten.

Behoefte aan participatiekaders en communicatie
Een ander belangrijk punt was de behoefte aan betere participatiekaders. Burgers voelen zich vaak niet gehoord, en de fractie pleit voor een herziening van hoe inspraakmomenten worden georganiseerd. Daarnaast werd gesteld dat de communicatie van de MRDH richting burgers moet verbeteren. OV (openbaar vervoer) wordt vaak met emotie ervaren, en andere vormen van communicatie kunnen helpen om de betrokkenheid te vergroten.

Focus op grote projecten en adviescommissies
De fractie wil meer grip krijgen op de participatieprocessen, vooral bij grote projecten. Er werd voorgesteld om adviescommissies een grotere rol te geven bij het richting geven aan deze processen en om de informatievoorziening vanuit de MRDH meer af te stemmen op de politieke gevoeligheden op lokaal niveau. Het idee is dat er minder gefocust wordt op het proces, maar meer op de inhoud en de concrete resultaten.

Actiepunten en vervolgstappen

Tijdens de bijeenkomst werden diverse concrete acties geformuleerd voor zowel de MDRH als binnen de gemeenteraden zelf:

• Nieuwe initiatieven voor informatievoorziening: Het opzetten van een effectievere manier om inwoners te informeren over de activiteiten van de MRDH en de rol van de gemeente hierin.
  • Meer aandacht voor zienswijzen: De fractie wil nadrukkelijker betrokken zijn bij het formuleren en indienen van zienswijzen bij grote projecten van de MRDH.
  • Moties voor wethouders: De PvdA-fractie heeft afgesproken om eventueel moties mee te geven aan de wethouder om de besproken punten in de gemeenteraad op de agenda van de MRDH te plaatsen.

De bijeenkomst werd met een goed gevoel en afgesloten met de belofte om de besproken thema’s en actiepunten stevig onder de aandacht te brengen binnen de gemeenteraden en de MRDH. Met deze focus op samenwerking, democratische legitimiteit en concrete acties hoopt in ieder geval de Rijswijkse PvdA-fractie een significante bijdrage te leveren aan de toekomst van de regio.

Max Stuijfzand
Erik van der Veer