Werkbezoek “Van kantoorpanden naar studentenwoningen”

25 juli 2024

Werkbezoek bij SHS Delft: Een stap vooruit voor studentenhuisvesting in Rijswijk!
Op donderdag 11 juli 2024 brachten Wil van Nunen, Erik van de Veer, Winfried Smith en Max Stuijfzand een inspirerend werkbezoek aan SHS Delft op de Volmerlaan in Rijswijk. Dit werkbezoek gaf ons de unieke kans om een kijkje te nemen in een veelbelovend project dat de toekomst van studentenhuisvesting in Rijswijk drastisch zal verbeteren.

Het bezoek begon met een rondleiding door het gebouw. We werden direct verrast door de inventieve inrichting en de reeds opgeleverde units. Ondanks het feit dat het gebouw een geleefd uiterlijk heeft, straalt het interieur veel potentie uit voor de komende tien jaar. Dit project, met een vergunning voor tien jaar, is een uitstekend voorbeeld van hoe hergebruik van bestaande gebouwen kan bijdragen aan het versneld opleveren van nieuwe woonruimten.

Transformeren van kantoorpanden naar studentenwoningen
De Polakweg is het eerste project van SHS Delft in Rijswijk. Hier worden drie voormalige kantoorpanden getransformeerd naar 344 tijdelijke kamers. Deze kamers zijn bedoeld voor Nederlandse en internationale studenten, studerende statushouders en doorstroomwoningen voor studenten. 12.221 m2 aan woonruimte. In Polakweg 21/23 komen onzelfstandige woningen met 10 tot 12 kamers per woning, in Polakweg 14/15 woningen met 4 tot 11 kamers per woning, en in Polakweg 13 / Volmerlaan 20 woningen met 13 tot 15 kamers per woning. Dit omvat 330 kamers voor studenten, 8 studio’s en 6 doorstroomwoningen.

Gemeenschapszin en leefbaarheid
Een van de hoogtepunten van dit project is de ondergeschikte horeca en de gemeenschappelijke buitenruimten. Deze voorzieningen zullen ontmoetingen tussen bewoners stimuleren, waardoor een hechte gemeenschap kan ontstaan. De strategische ligging nabij de TU Delft en de Haagse Hogeschool maakt de Polakweg een ideale locatie voor studentenhuisvesting.

Een belangrijke pilot voor Rijswijk
De Polakweg is niet alleen belangrijk voor het verminderen van de woningnood onder studenten, maar het zal ook bijdragen aan de leefbaarheid van dit deel van Rijswijk. In 2021 werd een subsidie van € 936.000,- verkregen vanuit het Rijk om dit project mogelijk te maken. Dit onderstreept het belang en de potentie van dit initiatief.

Kortom,
Ons werkbezoek aan SHS Delft was een inspirerende ervaring. Het project aan de Polakweg belooft een grote stap vooruit te zijn in de aanpak van studentenhuisvesting in Rijswijk. We kijken uit naar de oplevering in de zomer van 2024 en zijn enthousiast over de positieve impact die dit project zal hebben op onze gemeenschap.

Samen bouwen we aan een toekomst waarin iedereen een geschikte woonruimte kan vinden. Dit project is daar een prachtig voorbeeld van!

Wil van Nunen,
Erik van de Veer