Door Wil van Nunen op 16 januari 2017

Samen werken aan een sterk en sociaal Rijswijk in 2017

Terugblikkend op 2016 valt het economisch herstel van Nederland met meer banen en meer koopkracht onder inwoners meteen op. Het kabinet van VVD/PvdA heeft een enorme klus geklaard. In een artikel in het NRC van 14 januari worden deze resultaten op een rij gezet. Ondanks pijnlijke ingrepen in de zorg en in de sociale zekerheid blijkt, dat Nederland in vergelijkende zin met andere landen om ons heen goede voorzieningen heeft. We hebben over het algemeen gesproken een goed pensioenstelsel en de zorg is toegankelijk en van goede kwaliteit.

En die inwoners voelen zich ook best tevreden, zijn redelijk gelukkig, als we onderzoekers mogen geloven.

Toch is er sprake van onbehagen onder een grote groep mensen; onbehagen dat vaak ongeremd naar buiten komt. Publicist Bas Heijne heeft het hier in zijn columns vaak over.

De verschillen tussen mensen, die wel hebben kunnen profiteren van het economisch herstel en zij die dit nog te weinig kunnen, zijn nog te groot.

Toen ik vorige week met een collega naar het werk reed, uitte ik mijn zorg over het groeiend aantal kwetsende tweets of FB-berichten dat ik iedere dag voorbij zie komen. In een enkele zin worden soms wereldproblemen gekoppeld aan maatregelen op lokaal niveau, die niets met elkaar te maken hebben; mensen die anderen uitsluiten, voelen zich op hun beurt zelf ook buitenspel gezet.

Niet alleen het taalgebruik op social media maar ook de omgangsvormen tussen mensen worden steeds directer onder het mom van ‘ik heb het recht om te zeggen wat ik vind en hoe dit op jou overkomt, is mijn zorg niet.’

De reactie van mijn collega was: ‘Iedereen heeft dromen (gehad) over zijn leven, over zijn toekomst. Als je je dromen onderweg bent kwijtgeraakt of als je zwaar teleurgesteld bent over de inzet van anderen wanneer jij het moeilijk hebt, dan ga je waarschijnlijk wat harder schreeuwen, om aandacht te krijgen. De PvdA moet die mensen weer opzoeken, luisteren naar hun dromen van toen en nu. Kijken wat je concreet voor ze kunt betekenen.’

Dat is inderdaad een opdracht voor de fractie en andere betrokken Rijswijkse PvdA-leden in 2017. We moeten vaker dan we nu al doen in gesprek gaan met mensen die het vertrouwen in ons zijn kwijtgeraakt, hier in Rijswijk. Vooral eerst goed luisteren naar het eigen verhaal van inwoners en met deze informatie concreet aan de slag om de woon- of leefsituatie van mensen te verbeteren. Gesprekken met onze maatschappelijke instellingen, die met en voor onze inwoners werken, moeten ons de input geven om ons werk als PvdA-raadsleden beter te doen. Zij weten wat er speelt in wijken, in buurten.

Er is nog veel werk te doen om Rijswijk sterker en socialer te maken. Iedereen moet kunnen meeprofiteren, nu de economie groeit en de arbeidsmarkt weer aantrekt. De PvdA moet erop inzetten, dat ouderen en jongeren, ieder met eigen talenten en inzet, mee kunnen doen in de Rijswijkse samenleving.

Samen kunnen we concrete, zichtbare resultaten voor onze inwoners boeken. Ik hoop van harte dat fractie, samen met bestuur en leden er een mooi, sociaal 2017 van maken!

Wil van Nunen
Fractievoorzitter

Korte toespraak uitgesproken tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van PvdA Rijswijk op 15 januari

Wil van Nunen