Museum Rijswijk: een nieuwe toekomst als maatschappelijke onderneming

24 juli 2018

Vorige week kreeg ik een bundel onder ogen met verhalen van verschillende museumdirecteuren en enkele columns over de nieuwe rol en betekenis van middelgrote en kleine musea. Het zijn mooie verkenningen hoe een museum, vaak lokaal geworteld, zich als een maatschappelijke onderneming kan opstellen. Dat betekent: met meer (commerciële) partners en betrokken inwoners werken aan een `cultureel Huis`, dat bruist van de activiteiten, waar iedereen graag aan deelneemt.

Het beeld van een museum is nog steeds dat gebouw waar je naartoe gaat, een kaartje koopt en wat moois kan zien of meemaken. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar er is veel meer dan dat. Door goede samenwerking met het onderwijs, het MKB en andere partners kun je het bereik en daardoor de inkomsten voor een museum vergroten.

De suggesties en aanbevelingen, die ik las, sluiten naadloos aan bij het debat dat we in de Raad op 3 juli voerden over de toekomst van Museum Rijswijk.
Er ligt een toekomstplan met perspectief, opgesteld door de interim-directeur van Museum Rijswijk, dat uitgaat van bovenstaande ambities. Dit plan moet nog wel verder worden uitgewerkt en concreter gemaakt. De PvdA fractie is positief over het plan van aanpak en ziet veel nieuwe mogelijkheden voor het museum, maar zal ook kritisch blijven volgen, welke tussentijdse resultaten worden geboekt.

Het nieuwe plan van het museum vraagt om een forse financiële impuls, op korte en op middellande termijn. De PvdA fractie heeft het vertrouwen dat met behulp van verschillende (deels hypothecaire) leningen, verstrekt door de gemeente, het museum een nieuwe gezonde (financiële) koers kan inslaan. De fractie heeft daarom ingestemd met het raadsvoorstel.

Museum Rijswijk zal nu de deuren ´open moeten gooien´ om met diverse prikkelende activiteiten het ´museum van de toekomst´ te worden: een publiekstrekker voor tentoonstellingen, maar ook voor de geschiedenis van je eigen wijk, of voor leuke creatieve workshops, een hapje en drankje en nog veel meer….

Wil van Nunen

Leestip: Kees van der Meiden, De maatschappelijke onderneming: het museum van de toekomst. Uitgave van Tekst en Verbeelding