Door Yvonne Hagenaars op 15 oktober 2014

Mevrouw De Bruin: “Ik zou eigenlijk een lintje moeten krijgen”

‘Ik zou eigenlijk een lintje moeten krijgen’ zei de 82-jarige vrouw De Bruin achter Erik van der Veer en mij op de inwonersrsavond in de Ottoburg over afval. De mevrouw woont in een portiekwoning en heeft slechts één keer in de twee weken een klein zakje restafval. Dat is inderdaad een topprestatie die we allemaal gaan leveren.

“Afval bestaat niet’ twitterde de PvdA al eerder. En zo is het. De bronnen raken op, we moeten recyclen en de opdracht is dat iedereen in Nederland in 2020 meegeholpen heeft om de afvalberg met maar liefst 75% te helpen verminderen. Een mooie term daarvoor in het beleid is ‘ circulaire economie’ ofwel: alles moet worden hergebruikt.

Daar moet iedereen zich van bewust zijn. Heel goed dus dat wethouder Van der Meij vaart wil maken en samen met de inwoners en Avalex actieplannen ontwikkelt en hard werkt aan bewustwording van het probleem. We moeten immers allemaal van jong tot oud, ons steentje bijdragen.

BwNgnOaIEAAlgCx.jpg large  De harde cijfers zijn dat we te weinig scheiden; zeker in Rijswijk. Dat moet veranderen. Aan deze kliko foto ziet u hoe weinig er eigenlijk overgehouden moet worden van uw berg afval!  (460 kg per inwoner waarvan nu nog 265 restafval is maar… dat moet naar 100kg)

Op deze inloopavond werd aan de hand van zes stellingen aan onze inwoners gevraagd om mee te praten over het afvalbeleid. Vanavond bleek dat er erg veel burgers zijn die graag willen meedenken en ook daadwerkelijk zelf actief willen scheiden. Iedereen was er wel van overtuigd dat je ook in hoogbouw kon scheiden, dat er aparte maatregelen moesten komen voor mensen die er moeite mee zouden hebben om een kleine zakje restafval weg te brengen. Ook was duidelijk dat er een eerlijker systeem moet komen. En dat een inwoner beloond moet worden! Scheid je je afval goed dan betaal je minder!

Nu betalen Rijswijkers 232 euro voor een eenpersoonshuishouden tot 280 euro voor een drie of meerpersoonshuishouden. Dat is veel geld. Dat moet naar beneden kunnen als een huishouden beter afval scheidt.

‘Samen kunnen we meer met afval’. Zo is het maar net. Aan de slag dus. De PvdA zal alle activiteiten op dit terrein nauwlettend volgen. Samen met ander partijen ontwikkelen we initiatieven om tot concrete acties te komen.

Heeft u vragen of ideeën: wij horen het graag van u!

Samen kunnen meer met afval

Yvonne Hagenaars

Geboren als Lemaire ga ik al jaren door het leven als Yvonne Hagenaars. Op mijn zeventiende ben ik ge-echt. Geboren worden en opgevoed als Indisch kind in een wit gezin, heeft mijn leven gekleurd. Vaak uitgescholden voor spleetoog en tijdens de treinkaping voor vuile Molukker. Deze achtergrond heeft mij allergisch gemaakt voor discriminatie, voor uitsluiting,

Meer over Yvonne Hagenaars