Door Privé: PvdA gemeenteraadsfractie op 3 januari 2017

Er weer even bijhoren

De Rijswijkse PvdA was op 2 januari 2017 in woonzorgcentrum Vredenburch om een kleine nieuwjaarsgroet te brengen aan alle bewoners. Er waren rode rozen en kleine versnaperingen naar keuze. De Vredenburchers waren blij verrast. Zoals een van de weinige mannen die we spraken zei ‘het is net of ik er weer even bij hoor’.

We hoorden mooie en soms ook droevige verhalen. Droevig is het als iemand na onze wens voor een ‘gelukkig nieuwjaar’ zegt ‘nou, als het maar niet zo lang meer duurt’. Helemaal niet zo raar maar je schrikt toch als je zoiets hoort. Opvallend was dat dat maar éen keer gezegd werd. Alle andere inwoners waren verrast en steeds blij met onze onverwachte komst.

De mensen namen de rozen of de versnapering graag in ontvangst en waren vooral tevreden met even een kleine onderbreking van de gebruikelijke dagindeling. Ontroerend was het verhaal van de in 1956 uit Hongarije gevluchte moeder die tot op de dag van vandaag blij was dat ze in Nederland terecht was gekomen. Mooi was het om de vele kinderen en bevriende mensen te ontmoeten die hun vader of moeder zo aan het begin van het nieuwe jaar hielpen om hun kamer weer ‘nieuwjaar -klaar’, dus zonder kerstboom te maken.
De vrouw die op haar IPad zat en vertelde hoe de geest nog wilde maar het lijf haar in de steek liet, maakte ons blij. De gevatheid van een van de vrouwen maakte ons vrolijk. En de kushand die een van ons werd toegeworpen terwijl gezegd werd ‘dank je wel, ik zou zo met je meegaan’ liet ons inzien dat de ouderdom weliswaar komt met gebreken maar dat de humor niet verdwenen hoeft te zijn.

Er werd vaak gezegd ‘zalig nieuwjaar’ zoals je in een oorspronkelijk katholiek woonzorghuis kunt verwachten. Door te zien hoe enorm ‘samen’ iedereen werkt op deze vaak laatste, woonplek, verwarmde ons. In het huis ziet alles er tip-top uit. Het personeel is betrokken en toegewijd; die prettige sfeer is voelbaar in heel het Vredenburchse woonzorgcentrum. Na alle horrorverhalen over verpleegtehuizen een zeer positief gevoel. Een voorbeeld van de Rijswijkse snit? Hoe dan ook die ervaring was op een andere manier zalig.

Onze kleine nieuwjaarsgroet bracht bij de bewoners van Vredenburch een beetje het gevoel er weer bij te horen.

Yvonne Hagenaars

Privé: PvdA gemeenteraadsfractie