Het allereerste begin

Op 28 maart 1909 vond de oprichtingsvergadering van de Rijswijkse SDAP afdeling plaats. De afdeling startte met maar liefst tien leden, zeven uit Rijswijk en drie uit Voorburg. Een gezamenlijke start, want zonder Voorburg waren er niet genoeg leden voor een sterke afdeling, aldus de Federatie van SDAP-afdelingen in Den Haag. Drie jaar later, in 1911, gaan zowel Rijswijk als Voorburg (met Leidschendam) alsnog apart verder. Na de afscheiding van Voorburg vindt er een doorstart plaats. De afdeling is nu geheel Rijswijks, maar wel nog steeds erg klein.

Van activiteiten hoor en lees je niet veel. Tòt oktober 2007, het moment waarop de samenstellers van het boek de koppen bij elkaar staken: Willem van der Ende, Cokkie Schoonderwoerd en Laurien Poleij. Anderhalf jaar lang doken zij de archieven in, voerden gesprekken met leden van het eerste uur en vonden veel bijzonder beeldmateriaal. Zij zijn er in geslaagd om precies 100 jaar later een goed overzicht te bieden van de ontwikkeling van de sociaal-democratie in Rijswijk maar zeker ook van de gemeentelijke politiek op zich. Het boek is prachtig geillustreerd en legt meer dan een keer verbanden met de landelijke politiek, al is het alleen al vanwege Jan Schaper (1868-1934), één van de oprichters van de SDAP en de eerste voorzitter van de Rijswijkse afdeling in 1911.

100-jaar-sociaal-democratie

Pagina’s: 156
Uitgave: 2009
ISBN/ean: 978-90-78689-12-6
Rijswijkse serie Nr. 16

UITVERKOCHT !!

In de bijlage de hoofdstukken 2, 3, 4 (in een bestand) en 6 in PDF.

100 jaar sociaal-democratie in Rijswijk pag.20-48

• 2. ’t Is Oranje, ’t blijft Oranje (november 1918)
    3. De Gemeenteraadsverkiezingen van 1919
    4. Periode Schaper 1919-1924

100 jaar sociaal-democratie in Rijswijk pag.62-73

• 6. De jaren 1945-1946

Waar ben je naar op zoek?