Door Yvonne Hagenaars op 2 oktober 2016

Waarom hebben winkeliers nog geen ‘nadeelcompensatie’ gekregen?

Je zou het bijna vergeten, maar nog maar in het laatste weekeinde van januari 2016 werd de Haagweg weer helemaal vrijgegeven voor het verkeer. Dat maakte een einde aan de herinrichting van de Haagweg die bijna het gehele jaar 2015 duurde. Een herinrichting die natuurlijk ook in de aangrenzende straten voor de nodige overlast, vertraging en zeker irritatie heeft gezorgd. Bij dat soort ingrijpende verbouwingen is het niet ongebruikelijk dat de middenstand en de horeca steen en been klagen – en vaak terecht. Hun klandizie loopt drastisch terug omdat ze simpelweg tijdelijk niet bereikbaar zijn.

Nu alles er weer piekfijn uitziet, is het nadeel van het afgelopen jaar natuurlijk niet zomaar ingelopen. Omzet moet niet alleen weer op gang komen, maar ook moet het verlies van 2015 gecompenseerd worden. Dat gaat natuurlijk niet voor iedere horecagelegenheid of voor iedere middenstander vanzelf.

Het is dan ook heel terecht dat er een regeling in het leven is geroepen om onze middenstanders tegemoet te komen. Vreemd genoeg blijkt er tot op de dag van vandaag, tien maanden verder kortom, aan nog geen enkele winkelier ook maar een cent te zijn uitgekeerd. Het lijkt er een beetje op alsof het college de hete aardappel vooruit schuift, want de Rijswijkse PvdA hoorde dat na het ene bureau, nu weer een ander bureau zich over de aanvragen buigt.

Je zou zeggen: zo moeilijk is het toch allemaal niet om aanvragen tot compensatie te beoordelen? Dus wel kennelijk. Reden genoeg voor uw PvdA om samen met GemeenteBelangen daar vragen over te stellen.

We wachten in spanning een reactie van het college af en we gaan er voor onze Rijswijkse middenstand vooral van uit dat zij die een aanvraag gedaan hebben, snel horen wat daarmee gedaan wordt!

Heeft u zelf verhalen, vragen of suggesties over nadeelcompensatie voor de middenstand en de horeca in het oude centrum? Ik hoor ze graag!

Yvonne Hagenaars

E-mail: Yvonneh@genaars.nl
Telefoon: 06 42021498

Yvonne Hagenaars