Door op 29 mei 2014

‘Sporters in Rijswijk dreigen dupe te worden van nieuwe wet’

‘Sportende inwoners van Rijswijk zullen de dupe worden van een nieuwe wet die per1 juli 2014 intreedt’ zei Jos Bolte in het forum van 27 mei jl.

Als het nieuwe college niet voor 1 juli met een voorstel komt waarin door de Raad kan worden vastgesteld dat sport ‘ van algemeen belang is’ dan zullen de sportclubs dadelijk allerlei kosten moeten doorberekenen aan leden. Dit alles in het kader van de nieuwe wet ‘Markt en Overheid’.
Leden van sportverenigingen moeten dan meer gaan betalen voor het sporten omdat dat sporten dan als een economische activiteit wordt gezien in plaats van een voorziening van algemeen belang.

De PvdA stelde daarom indringende vragen aan het college en vroeg daarbij om vaart te maken. Jos Bolte van de PvdA ‘sporten houdt mensen gezonder, sportclubs zijn ontmoetingsplaatsen voor mensen, sport verbroedert, sporten leert ook aan kinderen te incasseren en om te gaan met winst. Zo helpt sporten ook bij het aanleren van normen en waarden die bij opvoeden horen.’ Het is duidelijk dat de PvdA vindt dat sport zo snel mogelijk als ‘voorziening van algemeen belang’ wordt gezien door de Rijswijkse raad.

Als het college niet met een voorstel komt om het algemeen belang van sporten te erkennen, dan zal de PvdA zelf met een initiatiefvoorstel komen.

Persbericht:  Sporters in Rijswijk dreigen dupe te worden