PvdA stelt vragen ivm groei klachten jeugdhulpverlening

5 april 2019

De fractie van de PvdA Rijswijk heeft naar aanleiding van onderstaand artikel uit het Algemeen Dagblad een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college.

In dit artikel is te lezen dat de jeugdombudsman van Den Haag vorig jaar 60 dossiers te verwerken kreeg met klachten van jongeren die gebruik maken van de jeugdhulpverlening. Dit is bijna een verdubbeling van het aantal klachten ten opzichte van het jaar daarvoor. Een zorgwekkende ontwikkeling waarbij vooral de wachttijden een groot probleem vormen en hierdoor situaties verergeren of zelfs escaleren voor jongeren.

De PvdA heeft daarom de volgende vragen:

1. Geldt voor Rijswijk een soortgelijke stijging in het aantal klachten? Zo ja, houden deze klachten ook verband met wachttijden of ziet men in de klachten een andere trend? En welke trend is dat dan?
  2. Weten gezinnen in de jeugdhulpverlening goed de weg te vinden om hun klacht in te dienen? Worden zij hier bijvoorbeeld ook bij ondersteund door instanties?
  3. Welke aanpak hanteert de gemeente Rijswijk om het aantal klachten te beperken? En welke aanpak heeft de gemeente om de wachtlijsten aan te pakken

Wil van Nunen, raadslid

Irene Jansen, fractie assistent

Artikel 44 vragen : Klachten jeugdhulpverlening

Artikel AD Haagse Courant: ‘Klachten jeugdzorg in twee jaar tijd verdubbeld

Waar ben je naar op zoek?