Door Yvonne Hagenaars op 29 september 2017

Doe ENECO niet in de uitverkoop

De Rijswijkse PvdA wil niet dat Rijswijk overgaat tot het verkopen van de aandelen die Rijswijk in ENECO heeft. Op donderdag 21 september  heb ik getracht ook de andere partijen in de raad van ons standpunt te overtuigen. (* zie ook link)

Alle partijen in de raad vonden het een lastig onderwerp. Toch bleek aan het einde van de avond dat, hoewel men voor duurzame energie zegt te zijn (GL) en ook het belang van de werknemers zegt te zien(SP) slechts onze PvdA voor behoud van de aandelen stemde.

Het college had de vreemde redenering dat je invloed zou houden door te verkopen. Het argument dat de wethouder in Rijswijk van D66 daarvoor heeft, is ‘dat we dan aan tafel zitten’. Een ingewikkelde redenering: we houden dus invloed omdat we over de voorwaarden voor verkoop kunnen meepraten maar als we onze aandelen houden, praten we niet mee? Als de heer Lakerman in zijn eentje de wereld van de aandeelhouders op zijn kop kan zetten, dan zouden 53 gemeenten dat niet kunnen? Er leek een wil om te vechten voor dat algemeen belang te ontbreken.

Voor Rijswijk is het aantal aandelen (ong. 1.8%) goed voor zo’n 900.000 euro inkomsten op onze jaarlijkse begroting. Met verkoop raken we die dividenden kwijt. Als we de aandelen houden is het niet ondenkbaar dat we ieder jaar zelfs meer dividend krijgen. Toch hielpen deze argumenten niet om de weg naar verkoop te stoppen.

Bij verkoop krijgen we eenmalig misschien zo’n 40 miljoen – wat natuurlijk flink wat geld is, maar wat gaat de gemeente Rijswijk daarmee doen? Vastleggen dat het voor duurzaamheid besteed wordt? Ik zou het graag willen maar hoe ziet het college er de komende jaren uit? Zullen die dat willen vastleggen voor duurzaamheid? Daar heb ik grote aarzelingen over. Ik heb de plaatselijke partijen ook in dit debat keer op keer horen zeggen dat ‘klimaatbeheersing niet voor de gemeente is’.

In het land tekent zich echter inmiddels af dat in vele colleges van divers politiek pluimage een kentering in het denken optreedt. Den Haag bijvoorbeeld gaat niet verkopen. Dat lijkt mij allemaal terecht want wat heeft privatisering de burgers nu daadwerkelijk opgeleverd?

Verkoop is natuurlijk des te vreemder omdat particulieren proberen een meerderheidsbelang in de aandeelhouders te krijgen zodat het algemeen belang gediend blijft. Met de 53 gemeenten hébben we dat algemeen belang in handen.

Verkoop is ook niet in het belang van de 3500 werknemers, niet in het belang van de 3,5 miljoen mensen die (groene) stroom afnemen bij deze gigant, niet in het belang van het milieu.

Het pleidooi van de PvdA is dan ook en zal dat landelijk ook moeten zijn dat zaken van publiek belang in publieke handen moeten blijven. Daar moeten we voor vechten.

Yvonne Hagenaars

Bekijk hier de Eneco bespreking in de raad!

Yvonne Hagenaars

Een PvdA’er. Al jaren lid. In 1987 in Rijswijk komen wonen en vanaf dat jaar actief in de afdeling. Tot 2018 in de Gemeenteraad mogen zitten; daar alle portefeuilles gehad en als fractievoorzitter en lijsttrekker. Daarvoor lid van het bestuur, en nu dus weer. Moeder van drie kinderen die inmiddels allen het huis uit zijn, en

Meer over Yvonne Hagenaars