Groen en Milieu

Ons standpunt

Het vele groen bepaalt het karakter van Rijswijk en maakt onze stad uniek.

Dit geldt in het bijzonder voor de Landgoederenzone. De Rijswijkse PvdA wil de Landgoederenzone, parel in verstedelijkt gebied, verbeteren, bewaren en
beschermen. Er vindt in de Landgoederenzone geen nieuwbouw meer
plaats, behalve de enige ontwikkellocatie volgens het vastgestelde
bestemmingsplan (De Opperd). Het karakter van deze nieuwbouw moet passen in het gebied. De locaties van Tedo/Adelaars en Omnigroen krijgen een groene invulling, evenals de ecologische verbinding tussen Te Werve en het Rijswijkse Bos. Nieuwe ontwikkelingen in de Landgoederenzone mogen niet ten koste gaan van de huidige openbare wandelgebieden.

Wij vinden dat gemeentelijk milieubeleid gericht moet zijn op duurzaamheid en moet bijdragen aan het oplossen of voorkomen van milieuproblematiek. Burgers worden gestimuleerd zich milieubewust te gedragen. Naleving van het verbod op het veroorzaken van zwerfvuil wordt de komende periode geïntensiveerd, omdat zwerfvuil voor de Rijswijkse burger één van de grootste ergernissen is. Tegen veroorzakers van zwerfvuil moet strenger worden opgetreden; de boete op overtreding wordt verhoogd

Nieuwsberichten over Groen en Milieu

Vragen PvdA over massaal oplaten ballonnen bij evenementen levert succes op!

door PvdA gemeenteraadsfractie op 29 april 2015

In antwoord op de schriftelijke vragen van Jos Bolte namens de fractie van de PvdA over het oplaten van ballonnen heeft het college van burgemeester en wethouders geantwoord dat voortaan bij door of namens de gemeente georganiseerde evenementen en festiviteiten geen ballonnen meer zullen worden opgelaten.

PvdA stelt art. 42 vragen ‘Liever niet de lucht in!’

door PvdA gemeenteraadsfractie op 13 maart 2015

De fractie van de PvdA heeft vandaag vragen gesteld aan het college van Rijswijk betreffende het massaal oplaten van (helium)ballonnen bij evenementen, openingen of andere activiteiten.

Mevrouw De Bruin: “Ik zou eigenlijk een lintje moeten krijgen”

door Yvonne Hagenaars op 15 oktober 2014

‘Ik zou eigenlijk een lintje moeten krijgen’ zei de 82-jarige vrouw De Bruin achter Erik van der Veer en mij op de inwonersrsavond in de Ottoburg over afval. De mevrouw woont in een portiekwoning en heeft slechts één keer in de twee weken een klein zakje restafval.

Fractie reageert op ingekomen brief over zwerfvuil

door Jos Bolte op 30 juli 2014

Naar aanleiding van o.a. de berichtgeving in het AD van 24 juli jl over het artikel  “PvdA wil harde actie zwerfvuil” kregen wij onder andere een reactie van de heer Van Overbeek.  Hieronder onze reactie op zijn ingezonden mail.

“Overlast vliegen – gevaar voor volksgezondheid?”

door PvdA gemeenteraadsfractie op 29 juli 2014
Foto antivliegenshop

De fractie van de PvdA heeft vandaag vragen gesteld aan het college van Rijswijk inzake overlast vliegen – gevaar voor volksgezondheid?

“Alle zwerfvuil de wereld uit, te beginnen in Rijswijk!”

door op 23 juli 2014
Foto Erik van der Veer

De fractie van de PvdA heeft vandaag vragen gesteld aan het college van Rijswijk inzake zwerfvuil.